Gezocht: manier om dagelijks wiskunde te oefenen

Algemene info over deze site. Suggesties e.d. kunnen hier ook geplaatst worden.
Plaats reactie
Raza
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2014, 13:02

Gezocht: manier om dagelijks wiskunde te oefenen

Bericht door Raza » 30 jan 2014, 13:07

Ik ben op zoek naar een site of programma wat in staat is om dagelijks voor mij een aantal willekeurige wiskundeproblemen op een instelbaar niveau te genereren, zodat ik wat ik geleerd heb niet weer vergeet. Kent iemand hier zo iets?

Bedankt!

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Gezocht: manier om dagelijks wiskunde te oefenen

Bericht door David » 30 jan 2014, 15:27

Ik ken het niet, maar misschien kan je het zelf maken?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Gezocht: manier om dagelijks wiskunde te oefenen

Bericht door David » 30 jan 2014, 18:37

Ik heb net zo'n programma gemaakt, in VBA Excel. Je hebt de keus of je een lineaire vergelijking (ax + b = cx + d) of een kwadratische vergelijking (in de vorm ax^2 + bx + c = dx^2 + ex + f) wilt. Na het bevestigen van je keus wordt zo'n vergelijking gemaakt. Je kan je antwoord invullen en je antwoord laten controleren. De oplossingen zijn gehele getallen en de kwadratische vergelijkingen zijn te doen met ontbinden in factoren. Wat voor vraagstukken wil je oefenen?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Raza
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2014, 13:02

Re: Gezocht: manier om dagelijks wiskunde te oefenen

Bericht door Raza » 31 jan 2014, 19:38

Hoi David!

Tof dat je dat zo maar even in elkaar flanst! Ik ben eigenlijk op zoek naar iets wat alle wiskunde die ik geleerd heb (of in elk geval een flink aandeel) sampled voor willekeurige opgaven - van basisrekenen langs algebra tot halverwege in de calculus en met een paar losse happen meetkunde en bij voorkeur ook statistiek en kansrekening. Voor willekeurige opgaven op een gespecificeerd onderwerp ken ik wel resources, zoals Khan Academy. Ik denk dat mijn wens buiten de scope ligt van wat door of voor mij persoonlijk geprogrammeerd kan worden.

De reden dat ik niet zelf steeds een onderwerp wil selecteren is omdat ik op zoek ben naar iets om dagelijks te doen met minimale tijdsinverstering wat daarmee zonder aandacht te vereisen al mijn bestaande vaardigheden onderhoudt. En menselijke pseudo-willekeurige selectie is niet erg goed in willekeurigheid nabootsen.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Gezocht: manier om dagelijks wiskunde te oefenen

Bericht door David » 01 feb 2014, 01:08

Hm, het zelf selecteren is er wel uit te halen. De computer kan ook kiezen. Dat is bijvoorbeeld, maak een willekeurig getal tussen m en n dat geheel is of niet en afhankelijk van het getal kiest de computer het onderwerp en maakt een opgave. Ik heb er zelf geen opgave ingestopt, alleen een methode om het te construeren;

Voor lineaire vergelijkingen, kies een willekeurig getal x van -10 tot en met 10.
Kies een willekeurig getal a in hetzelfde domein. stel b = -a*x
Kies een willekeurig getal c en d. Stel a = a + c en b = b + d en zet de opgave op het scherm. Zoiets vergelijkbaars voor een kwadratische vergelijking. Dit kan je nog wat aanpassen door iets te doen met het vrij zeldzame geval LHS = RHS.

Hoeveel tijd wil je eraan besteden? Minimaal is niet gebruiken, anders kan je eventueel nog om de oplossing vragen of toch het "vuile werk" doen en de opgave oplossen.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie