Hoeveel deelgebieden zijn er in de wiskunde?

Algemene info over deze site. Suggesties e.d. kunnen hier ook geplaatst worden.
Plaats reactie
WisFanInt7
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2017, 21:17

Hoeveel deelgebieden zijn er in de wiskunde?

Bericht door WisFanInt7 » 15 okt 2017, 14:11

Ik heb een lijst gezien op Wikipedia met verschillende deelgebieden in de wiskunde. Ik telde er 47.
Is dit cijfer juist of zijn er meerdere deelgebieden dan dit getal.

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3910
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Hoeveel deelgebieden zijn er in de wiskunde?

Bericht door arie » 15 okt 2017, 16:12

Dat lijkt me meer een kwestie van definitie en classificatie.
Bedenk ook dat de scheidingen tussen je deelgebieden niet strikt zal zijn: hoe je je deelgebieden ook definieert, vaak zullen resultaten uit het ene deelgebied bruikbaar zijn in andere deelgebieden.

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Hoeveel deelgebieden zijn er in de wiskunde?

Bericht door arno » 15 okt 2017, 17:27

WisFanInt7 schreef:Ik heb een lijst gezien op Wikipedia met verschillende deelgebieden in de wiskunde. Ik telde er 47.
Is dit cijfer juist of zijn er meerdere deelgebieden dan dit getal.
Waarschijnlijk doel je op de opsomming onder het stuk over trigonometrie. Als ik een opsomming zou moeten geven van de diverse deelgebieden uit de wiskunde zou ik in ieder geval de volgende opsomming gebruiken: algebra (met lineaire algebra als apart deelgebied), getaltheorie, reële en complexe analyse, functionaalanalyse, gewone en partiële differentiaalvergelijkingen, meetkunde, differentiaalmeetkunde, topologie, mathematische fysica, besliskunde, discrete wiskunde, kansrekening en statistiek, logica en filosofische en historische grondslagen van de wiskunde. Mijn interessegebieden zijn reële en complexe analyse, functionaalanalyse, gewone en partiële differentiaalvergelijkingen, differentiaalmeetkunde, topologie, mathematische fysica en filosofische en historische grondslagen van de wiskunde.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie