taak wiskunde

Algemene info over deze site. Suggesties e.d. kunnen hier ook geplaatst worden.
Plaats reactie
cecetjee
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2010, 14:32

taak wiskunde

Bericht door cecetjee » 06 jan 2010, 14:45

beste mensen

ik heb een probleem met mijn taak ik snap er namelijk helemaal niks van

zouden jullie deze taak van vraagstukken oplossen met vergelijkingen voor mij kunnen oplossen?

dit zijn de opgaves

1.je koopt 3 flessen wijn en 2 flessen limonade. je krijgt 805 euro terug van 25 euro. bereken de prijs van 1 fles wijn,als je weet dat deze 3 maal zoveel zoveel kost als 1 fles limonade

2. je denkt aan een getal. je neemt er het vijfvoud van. dat vermeerder je met 24. neem nu het 7 de deel daarvan, welk getal heb je gedacht

3. mijn moeder is 1 jaar ouder dan 3 keer mijn leeftijd. mijn grootmoeder is 11 jaar jonger dan 2 keer de leeftijd van mijn moeder. samen zijn we 112 jaar oud hoe oud zijn we elk?

4.in een voetbalstadion zijn 7910 betalende supporters aanwezig. een standplaats kost 6.25 euro, ene tribuneplaats kost kost 10 euro. het totaal van de kaartjes verkoop bracht 56975 euro op. hoeveel toeschouwers betaalden er voor een standplaats , en hoeveel voor een tribuneplaats?


kunnen jullie de vergelijking voor mij ook oplossen?

ik dank u alvast m.v.g. cecetjee

brxpower
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 nov 2009, 21:30

Re: taak wiskunde

Bericht door brxpower » 06 jan 2010, 18:47

cecetjee schreef:beste mensen

ik heb een probleem met mijn taak ik snap er namelijk helemaal niks van

zouden jullie deze taak van vraagstukken oplossen met vergelijkingen voor mij kunnen oplossen?

dit zijn de opgaves

1.je koopt 3 flessen wijn en 2 flessen limonade. je krijgt 805 euro terug van 25 euro. bereken de prijs van 1 fles wijn,als je weet dat deze 3 maal zoveel zoveel kost als 1 fles limonade

2. je denkt aan een getal. je neemt er het vijfvoud van. dat vermeerder je met 24. neem nu het 7 de deel daarvan, welk getal heb je gedacht

3. mijn moeder is 1 jaar ouder dan 3 keer mijn leeftijd. mijn grootmoeder is 11 jaar jonger dan 2 keer de leeftijd van mijn moeder. samen zijn we 112 jaar oud hoe oud zijn we elk?

4.in een voetbalstadion zijn 7910 betalende supporters aanwezig. een standplaats kost 6.25 euro, ene tribuneplaats kost kost 10 euro. het totaal van de kaartjes verkoop bracht 56975 euro op. hoeveel toeschouwers betaalden er voor een standplaats , en hoeveel voor een tribuneplaats?


kunnen jullie de vergelijking voor mij ook oplossen?

ik dank u alvast m.v.g. cecetjee
je krijgt 805 euro terug van 25 euro ... is dit de juiste opgave?

brxpower
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 nov 2009, 21:30

Re: taak wiskunde

Bericht door brxpower » 06 jan 2010, 18:54

1&2 laat ik verlopig voor wat het is,

3. jij bent 12 jaar, je moeder 37 en je grootmoeder 63
Maar kan je dit zelf ook oplossen?? hoe zou je dit aanpakken??

ti-wereld.nl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 247
Lid geworden op: 24 aug 2008, 16:20
Contacteer:

Re: taak wiskunde

Bericht door ti-wereld.nl » 06 jan 2010, 20:03

brx geef dan ook niet gelijk het antwoord.

cecetjee kan je bij de derde opdracht de drie lineaire vergelijking opschrijven?
en kan je bij opdracht vier de twee lineaire vergelijkingen op schrijven?

De eerste twee opdrachten mag je even beter formuleren.

brxpower
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 nov 2009, 21:30

Re: taak wiskunde

Bericht door brxpower » 06 jan 2010, 20:11

ti-wereld.nl schreef:brx geef dan ook niet gelijk het antwoord.

cecetjee kan je bij de derde opdracht de drie lineaire vergelijking opschrijven?
en kan je bij opdracht vier de twee lineaire vergelijkingen op schrijven?

De eerste twee opdrachten mag je even beter formuleren.
Met het antwoord is hij niets, ik denk niet dat je ook maar iets zal krijgen van punten indien dit een taak is als je enkel het juiste antwoord noteert... En inderdaad maak die eerste 2 beter duidelijk

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: taak wiskunde

Bericht door David » 06 jan 2010, 22:54

Het lastige als cecetjee het antwoord krijgt, ze minder snel de moeite neemt om het op te lossen, ze heeft het antwoord. Of hij/zij vindt een uitwerking die als uitwerking niet juist is, maar toevallig op de juiste oplossing komt.

opgave 3: als je de leeftijd van "mij" in opgave 3 c noemt. dan is de moeder 3 keer zou oud als c. verder moest je er dan ook nog 1 bij op tellen. als je de leeftijd van "mij" weet, hoe kan je dan de leeftijd van moeder vinden? Als je de leeftijd van moeder weet, hoe kan je de leeftijd van grootmoeder vinden? Als je de leeftijd van "mij" weet, hoe kan je dan de leeftijd van grootmoeder vinden? Als je dus de leeftijd van mij "c" noemt, kan je twee zogenaamde lineaire vergelijkingen opstellen, een voor de leeftijd van moeder, een voor grootmoeder. je hebt dan 3 vergelijkingen, c wist je al. Als je die vergelijkingen bij elkaar optelt, kan je die dan gelijkstellen aan 112.

opgave 4: stel dat alle 7910 betalende supporters een standplaats kiezen. Hoeveel brengen die supporters dan op? Dat bedrag is niet het bedrag dat de kaartjes verkoop ging opbrengen. Hoeveel euro moet nog bij dat bedrag worden opgeteld om de genoemde opbrengst van €56975,-- te behalen? als 1 speler niet een standplaats kiest, maar een tribuneplaats, hoeveel levert die persoon dan meer op, ofwel hoeveel stijgt de omzet? Hoeveel mensen moeten op de tribune gaan zitten i.p.v. een standplaats kiezen? Hoeveel mensen kiezen uiteindelijk dus die standplaats? Kom je zo verder?

Is het bij opgave 2 de bedoeling dat je weer op hetzelfde getal terugkomt?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie