Waar meldt men nieuwe stellingsbewijzen?

Algemene info over deze site. Suggesties e.d. kunnen hier ook geplaatst worden.
Plaats reactie
Rayu
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 apr 2010, 23:00

Waar meldt men nieuwe stellingsbewijzen?

Bericht door Rayu » 11 apr 2010, 15:00

Hey iedereen,

Korte vraag: waar meldt men nieuwe stellingsbewijzen (in Nederland)? Ik meen een bewijs voor een oud vermoeden gevonden te hebben. Ik zou het graag hier posten voor controle, maar ik wil niet het risico lopen dat een andere forumbezoeker er met mijn werk vandoor gaat.

Alvast bedankt,
Rayu

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Waar meldt men nieuwe stellingsbewijzen?

Bericht door arno » 11 apr 2010, 19:03

Om wat voor vermoeden gaat het? Als je meent een bewijs te hebben gevonden voor een van de overige 6 milenniumproblemen die door het Clay Mathematics Institute zijn geformuleerd zou je je uitwerking van je bewijs ter controle naar de wiskundefaculteit van een van de universiteiten hier in Nederland kunnen sturen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Rayu
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 apr 2010, 23:00

Re: Waar meldt men nieuwe stellingsbewijzen?

Bericht door Rayu » 11 apr 2010, 19:33

Het gaat om een korter bewijs voor het vierkleurenvermoeden dat zonder computer te verifiëren is.

idefix
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 feb 2010, 18:27

Re: Waar meldt men nieuwe stellingsbewijzen?

Bericht door idefix » 12 apr 2010, 09:43

Dat zou nog eens een primeur zijn. De vierkleurenstelling is al bewezen door Kenneth Appel en Wolfgang Haken. Ze brachten het vierkleurenprobleem terug tot een groot doch eindig aantal (vele honderden) speciale gevallen en lieten vervolgens een computer al deze speciale gevallen uitrekenen. Sommige wiskundigen beschouwen dit niet als een bewijs, omdat het de computer gebruikte, en ook zonder computer niet te controleren is.
Toen de twee hun bewijs aan een vriend toonden, zei hij vol afschuw: "God zou nooit toelaten dat het beste bewijs van zo een mooi theorema zo lelijk zou kunnen zijn."

Gebruikersavatar
Marco
Beheerder
Beheerder
Berichten: 831
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:50
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Waar meldt men nieuwe stellingsbewijzen?

Bericht door Marco » 12 apr 2010, 13:51

Ik zou contact opnemen met een wiskundefaculteit, ergens in Nederland. Afspreken met een hoogleraar wiskunde en het hem voorleggen. Succes!
Groeten, Marco

idefix
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 feb 2010, 18:27

Re: Waar meldt men nieuwe stellingsbewijzen?

Bericht door idefix » 13 apr 2010, 12:14

Ook van mijnentwege succes gewenst!

Kun je ons ook op de hoogte houden?

ti-wereld.nl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 247
Lid geworden op: 24 aug 2008, 16:20
Contacteer:

Re: Waar meldt men nieuwe stellingsbewijzen?

Bericht door ti-wereld.nl » 13 apr 2010, 12:41

Bij mij kan je altijd terecht :lol:

Succes ;)

Rayu
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 apr 2010, 23:00

Re: Waar meldt men nieuwe stellingsbewijzen?

Bericht door Rayu » 13 apr 2010, 20:22

Ik heb het bewijs aan mijn wiskunde-docenten voorgelegd en zij konden geen redeneerfouten ontdekken. Ik ga morgen contact opnemen met iemand die er nog iets meer over weet en dan weet ik het zeker. =]

pppp
Vast lid
Vast lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 13 apr 2010, 20:17

Re: Waar meldt men nieuwe stellingsbewijzen?

Bericht door pppp » 23 apr 2010, 08:13

En?

idefix
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 feb 2010, 18:27

Re: Waar meldt men nieuwe stellingsbewijzen?

Bericht door idefix » 05 mei 2010, 20:10

Ik hoop ook dat we nog iets horen van rayu.

Rayu
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 apr 2010, 23:00

Re: Waar meldt men nieuwe stellingsbewijzen?

Bericht door Rayu » 10 mei 2010, 17:42

Hey allemaal, ik ben net terug van vakantie en ik ga morgen alweer weg. Ik heb simpelweg gewoon geen tijd om een afspraak te maken om mijn bewijs te laten verifiëren. Ik heb een mail gestuurd naar een profielwerkstuk helpdesk aan een universiteit, maar ik heb daar nog niks van gehoord. Natuurlijk laat ik het weten als het gelukt is.

EDIT: Tot die tijd, als je iemand kent die er meer van weet (liefst iemand met een topologische achtergrond) stuur me dan even een PM. Ik ben tot woensdag nog in Nederland en dan pas weer met Hemelvaart.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Waar meldt men nieuwe stellingsbewijzen?

Bericht door David » 24 mei 2010, 09:38

Helpt een universiteit ook met een bewijs als je iets niet kunt falsificeren, wel voor een aantal waarden telkens correct uit komt, en als het (in mijn ogen, hoe zien ze dat?) onwaarschijnlijk is dat het gefalsificeerd wordt?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie