Doe eens creatief!

Algemene info over deze site. Suggesties e.d. kunnen hier ook geplaatst worden.
pppp
Vast lid
Vast lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 13 apr 2010, 20:17

Re: Doe eens creatief!

Bericht door pppp » 29 apr 2010, 09:44

En dat de beoordeling van mensen met meer punten zwaarder weegt dan die van mensen met minder punten lijkt me ook wel handig, om stelselmatig downvoten een beetje tegen te gaan. Dat moet niet teveel doorschieten, maar een klein onderscheid in punten is denk ik wel nuttig.

Nog een puntje, is meer een usability issue, wanneer je een topic opent dat uit meerdere pagina's bestaat, wordt het topic op de eerste geopend. Kan dit veranderd worden in de laatste?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Doe eens creatief!

Bericht door David » 29 apr 2010, 15:18

Ik zou dan eerder de sterke kanten van iemand weergeven dan er een in mijn ogen een vrij onbeduidend cijfer aan te plakken. Dat cijfer lijkt me subjectiever.

Als je bij in het forum of in het subforum bent, kan je onder laatse bericht, naast "door [gebruiker]" op een vierkant met een pijltje rechts naar beneden klikken. Dan kom je bij het laatste bericht van het topic dan wel het subforum waar je op klikt. Op zich wordt zoiets dus al aangeboden. Lukt het daarmee?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

pppp
Vast lid
Vast lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 13 apr 2010, 20:17

Re: Doe eens creatief!

Bericht door pppp » 29 apr 2010, 17:01

Toch werkt een soortgelijk systeem prima voor stackoverflow.com, mensen geilen nou eenmaal op stats :D
Het geeft ze een incentive om terug te komen en snel en correct te antwoorden, downvotes en upvotes toe te kennen en zo bruikbare antwoorden uit te lokken.

Over het andere punt, ja ik begrijp wel dat het zo werkt, maar het is wel weer een extra handeling, vandaar mijn opmerking over usability. De meeste fora bladeren direct na de laatste pagina van een thread, dat zullen de meeste mensen dus wel gewend zijn.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Doe eens creatief!

Bericht door David » 29 apr 2010, 17:28

Het lijkt me dat de incentive om terug te komen en snel en correct te antwoorden komt door een zekere druk om te presteren, of op zijn minst om gewaardeerd te worden. Ik vraag me zeer af of die situatie wenselijk is op dit forum. Wil je bij de gebruiker zetten hoe die beoordeeld is in posts? Het lijkt me dat door je gesuggereerde voorkeur voor stats, er een norm voor posts gaat ontstaan. Er worden niet direct verbeterpunten gegeven, evt in posts daarna, maar dan ga je wel offtopic.

Ik hoef geen extra handelingen te doen om in de posts te komen met dit systeem. Geen klik extra in ieder geval. Wat bedoel je met de handeling?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Doe eens creatief!

Bericht door op=op » 29 apr 2010, 20:10

Programmeren zie ik niet zitten. Dat heeft niets met wiskunde van doen.
Dat je het leuk vindt om te programmeren wil nog niet zeggen dat het op het wiskundeforum thuis hoort.
Ehm, waar slaat dit op. Ik zit geloof ik verkeerd :oops:

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Doe eens creatief!

Bericht door op=op » 02 mei 2010, 09:28

Ik zou willen overwegen wat aan het uiterlijk van de site te doen. Het komt op mij wat "melkachtig" over.
Verder vind ik de indeling verwarrend.
Nu is het zo:
school: voortgezet onderwijs, voortgezet onderwijs bovenbouw, hoger onderwijs
wiskundeonderwerpen: formules en vergelijkingen, statistiek en kansrekenen, meetkunde, differentieren/integreren.

Duidelijker is lijkt mij:
Voortgezet onderwijs: meetkunde, rekenen met breuken, functies, sinus/cosinus (of zoiets)
voortgezet onderwijs bovenbouw: formules en vergelijkingen, statistiek en kansrekenen, meetkunde, differentieren/ integreren
hoger onderwijs: algebra, analyse, kansrekening en statistiek

De eerste twee zou je nog samen kunnen nemen met een grotere onderverdeling.
b.v.
voortgezet onderwijs: meetkunde, rekenen met onbekenden, kansrekening , differentieren en integreren, overige

De site krijgt meer bezoekers door productie. Hoe meer onderwerpen er worden aangesneden, hoe vaker met de site vindt op Google.
Je zou willen dat er meer mensen met verstand van allerlei onderdelen van de wiskunde meedoen op deze site. Dat voorkomt dat mensen die eenmalig met een probleem komen weglopen omdat ze op een andere site wel een antwoord krijgen. Dit heb je niet in de hand.
Wel oppassen voor het type leraren, dat als moderator de onderwijzer willen uithangen.

pppp
Vast lid
Vast lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 13 apr 2010, 20:17

Re: Doe eens creatief!

Bericht door pppp » 02 mei 2010, 10:42

Ik hoef geen extra handelingen te doen om in de posts te komen met dit systeem. Geen klik extra in ieder geval. Wat bedoel je met de handeling?
Open een thread, dan kom je op pagina 1, om naar de laatste te gaan moet je dus op het vierkantje van de laatste pagina klikken. Dat is een extra handeling die je op de meeste andere fora niet hoeft te doen. Nu kun je dit onder het kopje mierensex plaatsen, maar op dat soort dingen ga je nou eenmaal letten als je veel met klanten van doen hebt :lol:

Over het punten systeem, het moet inderdaad wel bij jullie visie voor de site passen. Ik gooi slechts een balletje op.

kakafoon
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 apr 2010, 12:31

Re: Doe eens creatief!

Bericht door kakafoon » 02 mei 2010, 22:08

Programmeer stuk is een goed idee, ikzelf ben een programmeur maar heb niet zo'n goede wiskundige kennis, hierdoor loop ik vaak tegen problemen aan, echter kan ik mensen wel helpen die een goede wiskundige achtergrond hebben maar bijv problemen hebben met dat te toepassen in programmeren.

Hiernaast zou het mischien een idee zijn om bepaalde subfora te hebben die betrekking hebben op de toepassing van wiskunde op bepaalde gebieden.

Bijvoorbeeld wiskunde en aandelen/opties , of wiskunde en poker, wiskunde en programmeren etc.

eventueel kan je gewoon beginnen met een subfora waar je alle praktische vragen neer gooit , als je dan merkt dat er veel vragen komen over 1 onderwerp kan je daar een subfora van maken.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Doe eens creatief!

Bericht door David » 06 mei 2010, 20:48

Het idee van op=op klinkt voor de indeling wel mooi naar mijn mening. Er kan ook inspiratie opgedaan worden op mymathforum.com. Een programmeerforum is daar toch wel groot. Weet iemand toevallig of in een studie wiskunde programmeren wordt aangeboden, op websites gaat het over modelleren, weer een onderdeel van programmeren. Ervaringsdeskundigen?

kakafoon, aandelen en opties lijken me erg aan te sluiten bij economie, maar samen in een subforum lijken de topics wel mooi.

Als je op de letters klikt, zie je pagina 1, maar op het vierkantje met het pijltje de laatste post. Als je een topic wil lezen, kan nu allebei.

Dit forum is om balletjes op te gooien, en over te discussiëren, dus een balletje opgooien is geen probleem.
Dank daarvoor allen zover.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

pppp
Vast lid
Vast lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 13 apr 2010, 20:17

Re: Doe eens creatief!

Bericht door pppp » 07 mei 2010, 07:00

daco schreef:Weet iemand toevallig of in een studie wiskunde programmeren wordt aangeboden, op websites gaat het over modelleren, weer een onderdeel van programmeren. Ervaringsdeskundigen?
Geen ervaringsdeskundig. Maar aangezien informatica en wiskunde zoveel raakvlakken hebben is er in Utrecht, bijvoorbeeld, een dubbele bachelor wiskunde/informatica. Hier is programmeren een belangrijk aandeel in.

In Groningen is C++ een keuzevak binnen de bachelor wiskunde http://www.rug.nl/ocasys/fwn/vak/showpos?opleiding=3560

In Eindhoven, Technische Wiskunde, is programmeren een standaard onderdeel van de Propedeuse, dit geldt ook voor TUDelft en UTwente (waar ook weer gecombineerde bachelors mogelijk zijn).

Op de UvA is programmeren standaard in het bachelor curriculum http://www.studeren.uva.nl/wiskunde/obj ... AC43D9D7AD

[hr]

Programmeren kun je in principe weer onderverdelen in een aantal subonderdelen, om maar iets te noemen:
  • Functioneel Programmeren (Haskell, ..)
  • Logisch Programmeren (Prolog, Lisp, ..)
  • Procedureel/OO Programmeren (C/C++/C#/Java/Smalltalk/..)
  • Web/Geinterpreteerd/Scripting (PHP/Ruby/VBA/HTML/SQL (wellicht beter los))
  • Software Architectuur (algoritmiek/ database ontwerp/ klasseontwerp)
Vervolgens kun je proberen binding te creeren door middel van programmeerpuzzels of contests.
Deze scheiding is overigens vrij arbitrair en zeker in het begin zorgen de aparte fora voor de verschillende paradigma's alleen maar voor leeg uitziende fora, wat niet echt uitnodigend werkt.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Doe eens creatief!

Bericht door David » 07 mei 2010, 19:24

Wat je zegt over leeg uit ziende fora lijkt me wel waar. Vergelijk eens met mymathforum.com. Daar is het subforum niet zo heel groot, dus verschillende subfora lijkt me niet handig. Ik zou in die fora wel discrimineren tussen programmeren dat met wiskunde te maken heeft en programmeren dat niet met wiskunde te maken heeft; anders kan je weer associaties met programmeren ipv. met wiskunde krijgen. Maar programmeren heeft in zoverre dus wel te maken met wiskunde dat het me wel de moeite waard lijkt er een apart subforum van te maken.

Misschien internationaal wiskunde aanbieden. Engels wordt opzich al ruim aangeboden, maar duits, frans, spaans...
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Doe eens creatief!

Bericht door meneer van Hoesel » 07 mei 2010, 22:52

wiskunde en programmeren?

ik zou het dan wel tot heel erg wiskundige problemen willen beperken. Mogelijk pure numerieke wiskunde, waarbij je bijvoorbeeld nulpunts bepaling of intergralen laat uitrekenen. Of schrijf een mooi algoritme om 'lineaire programeringen' uit te rekenen of korste pad methoden; maarja, wat als dat al een keer gedaan is, wat blijft er dan nog over. oh, natuurlijk 3D modelling en visualisatie.

Maar wil je het leuk en toegankelijk houden, dan kun je daar toch liever geen mega-grote projekten met meer dan een paar-honderd regels code voor kiezen; ga dan als-je-blieft een programmeurs forum opzetten, of zo?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Doe eens creatief!

Bericht door David » 08 mei 2010, 12:06

Op zich is het niet erg als iets al gedaan is; het blijft terugkomen in opdrachten en waarschijnlijk zullen er mensen zijn die daar hulp bij willen, net als bijv. met lineaire vergelijkingen werken. Maar inderdaad wel beperken tot wiskunde. Wat je op dit forum kunt doen met de megaprojecten: fragmenten van de code bespreken waar het misloopt, of over de methode voor het programma, voor zover dat kan.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Doe eens creatief!

Bericht door David » 08 mei 2010, 15:58

Misschien kunnen we ook iets met het voorstelforum doen. Ik heb het er al even met Marco over gehad, maar bijv. een "vragenlijstje" als steuntje in de rug voor het voorstellen. Wat zouden jullie daar willen zien.

op=op, fijn om te lezen dat je programmeren nu meer ziet zitten. Dank daarvoor.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Doe eens creatief!

Bericht door David » 28 mei 2010, 20:25

Het vragenlijstje/sjabloontje voor het voorstelforum tot zo ver:
[begin lijst]
Hallo,

Fijn dat je naar het wiskundeforum bent gekomen! We zijn erg benieuwd naar je, daarom willen we een beetje weten wie je bent. Verder Om je zo goed mogelijk te kunnen helpen, vragen we daar ook naar. Je staat natuurlijk helemaal vrij in wat je wel en niet met ons bespreekt, maar we waarderen het erg als je het volgende met ons deelt:
Wat zijn je favoriete....
Heb je hobby's
Hoe oud ben je?
Welke klas/studie doe je nu?
Wat zijn je sterke punten?
Wat zijn je aandachtspunten?
Als je verder nog iets kwijt wil over jezelf, is hier de ruimte om dat te doen.
Veel plezier gewenst op het forum!
[einde lijst]

Misschien is dit een lang lijstje, en we kunnen evt. ook dingen vragen in verband met wiskunde. Hebben jullie op of aanmerkingen of andere ideeën?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie