Doe eens creatief!
Re: Doe eens creatief!
Ik weet wel wat je er mee kan an-sich. Ik ben zelf software ontwikkelaar, met een (periodiek ) hobbymatige interesse in game development, dus ik weet wel ongeveer wat er speelt
Re: Doe eens creatief!
http://wiskundeforum.nl/viewtopic.php?f=28&t=3251
http://wiskundeforum.nl/viewtopic.php?f ... 0&start=15
Een subforum voor programmeren zou niet misstaan. De bovenste 2 topics zijn een voorbeeld van raakvlakken tussen wiskunde en programmeren. Niet iedereen weet evengoed wat er speelt. voor degenen die dat minder weten, bijv. omdat ze geen software ontwikkelaar zijn, en dat wel willen weten, lijkt me dit subforum een mooie uitkomst.
http://wiskundeforum.nl/viewtopic.php?f ... 0&start=15
Een subforum voor programmeren zou niet misstaan. De bovenste 2 topics zijn een voorbeeld van raakvlakken tussen wiskunde en programmeren. Niet iedereen weet evengoed wat er speelt. voor degenen die dat minder weten, bijv. omdat ze geen software ontwikkelaar zijn, en dat wel willen weten, lijkt me dit subforum een mooie uitkomst.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Doe eens creatief!
Wordt er in Vlaanderen standaard verdeeld in aantal uren wiskunde per week?brxpower schreef:Misschien kan je direct:
* een forum middelbaar onderwijs met subfora:
- > 4u / week
- < 4u / week
* een forum hoger onderwijs
- universitair
- hoge school
- volwassenenonderwijs
in http://wiskundeforum.nl/viewtopic.php?f=28&t=3268.littlegirl schreef:(zit in het 5e jaar met 8u wiskunde?)
Weet iemand hoe die verdeling bedoelt is? Evt. zelfs hoe die vergeleken kan worden met het Nederlandse onderwijs? Dan kan dat worden toepast voor de desbetreffende subfora.
edit: Dit is belangrijk: Marco, de beheerder, heeft het laatste woord in veranderingen op dit forum.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: Doe eens creatief!
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Onderwijs onder het kopje Structuur in Vlaanderen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
- meneer van Hoesel
- Vergevorderde
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
- Locatie: Zwolle
Re: Doe eens creatief!
net lid, en nu al een aantal dingen die mij opvallen:
het knopje onder in beeld om een keuze te maken naar welk forum je wil is volgens mij op een hele verkeerde manier geimplementeerd...
allereerst de plaats op de pagina, het is de hoofd-navigatie van de site, en het staat onderin
dan wat daar onmiddelijk mee te maken heeft (maar volgens mij een beperking is van 'phpBB') is de ongelukkige boom structuur van de fora...
een heel groot aantal onderwerpen hebben direkt te maken met school en over een specifiek soort vraagstuk - je mag dat ook ook omdraaien, de onderwerpen hebben te maken met een deelgebied van de wiskunde en worden op verschillend niveuas (herkenbaar aan bijvoorbeeld schooltype) behandeld
... daarmee krijg je een matrix structuur
mijn voorstel is om een uitgebreidere niveau indeling te maken, waarbij leerlingen/docenten een duidelijk herkenbare niveau indeling hebben (vmbo | onderbouw havo/vwo | bovenbouw havo | bovenbouw vwo | mbo | hbo | academisch ) en van daar uit een duidelijke keuze in de verschillende deelgebieden --- en omgekeerd een indeling in deelgebieden en vervolgens naar niveaus
Laat dan die twee benaderings wijzen voor specifieke school problematiek in een navigatiebalk aanwezig zijn (dat grote blauwe vlak kan daar mooi ruimte voor vrij maken) - en in die menu balk ook de keuzes aanmaken voor de algemenere fora
NB. met een indeling naar niveua zou een tabelletje naar de vlaamse indeling en een vergelijking daarvan mogelijk een goede hulp kunnen zijn
===
en mogelijk kom ik nog wel wat zaken tegen
===
vraagje: er werd iets vermeld over de mate waarin dit forum actief is - zijn daar statistiekjes van, met het aantal/percentage forum leden afgezet tegen het aantal posts in de laatste 3 maand ?
het knopje onder in beeld om een keuze te maken naar welk forum je wil is volgens mij op een hele verkeerde manier geimplementeerd...
allereerst de plaats op de pagina, het is de hoofd-navigatie van de site, en het staat onderin
dan wat daar onmiddelijk mee te maken heeft (maar volgens mij een beperking is van 'phpBB') is de ongelukkige boom structuur van de fora...
een heel groot aantal onderwerpen hebben direkt te maken met school en over een specifiek soort vraagstuk - je mag dat ook ook omdraaien, de onderwerpen hebben te maken met een deelgebied van de wiskunde en worden op verschillend niveuas (herkenbaar aan bijvoorbeeld schooltype) behandeld
... daarmee krijg je een matrix structuur
mijn voorstel is om een uitgebreidere niveau indeling te maken, waarbij leerlingen/docenten een duidelijk herkenbare niveau indeling hebben (vmbo | onderbouw havo/vwo | bovenbouw havo | bovenbouw vwo | mbo | hbo | academisch ) en van daar uit een duidelijke keuze in de verschillende deelgebieden --- en omgekeerd een indeling in deelgebieden en vervolgens naar niveaus
Laat dan die twee benaderings wijzen voor specifieke school problematiek in een navigatiebalk aanwezig zijn (dat grote blauwe vlak kan daar mooi ruimte voor vrij maken) - en in die menu balk ook de keuzes aanmaken voor de algemenere fora
NB. met een indeling naar niveua zou een tabelletje naar de vlaamse indeling en een vergelijking daarvan mogelijk een goede hulp kunnen zijn
===
en mogelijk kom ik nog wel wat zaken tegen
===
vraagje: er werd iets vermeld over de mate waarin dit forum actief is - zijn daar statistiekjes van, met het aantal/percentage forum leden afgezet tegen het aantal posts in de laatste 3 maand ?
Re: Doe eens creatief!
Hallo meneer van Hoesel,
In dit roept Marco op om, als u wilt, te vragen om statistieken. In dat subforum staan verder hier en daar wat oude statistieken.
arno, dank voor de link, een voorstel voor vergelijking tussen België en Nederland probeer ik nu te maken.
edit: voor middelbaar onderwijs lijken me de volgende vergelijkingen het mooist. TSO met Havo, ASO met VWO, en BSO met vmbo. Voor de vordering in het middelbaar/secundair onderwijs, het aantal jaar dat de leerling in dat onderwijs volgt.
Voor Hoger onderwijs lijkt me voor Nederland en Vlaanderen een mooi subforum om dat onderwijs in beide landen te omvatten.
In dit roept Marco op om, als u wilt, te vragen om statistieken. In dat subforum staan verder hier en daar wat oude statistieken.
arno, dank voor de link, een voorstel voor vergelijking tussen België en Nederland probeer ik nu te maken.
edit: voor middelbaar onderwijs lijken me de volgende vergelijkingen het mooist. TSO met Havo, ASO met VWO, en BSO met vmbo. Voor de vordering in het middelbaar/secundair onderwijs, het aantal jaar dat de leerling in dat onderwijs volgt.
Voor Hoger onderwijs lijkt me voor Nederland en Vlaanderen een mooi subforum om dat onderwijs in beide landen te omvatten.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
- meneer van Hoesel
- Vergevorderde
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
- Locatie: Zwolle
Re: Doe eens creatief!
Hopelijk jullie kunnen spoedig de volgende Tapatalk plugin instaleren - forums lezen en beantwoorden op een iPhone (en andere aparaten) is dan zo veel leuker
http://www.tapatalk.com/
http://www.tapatalk.com/
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: Doe eens creatief!
Het TSO is meer vergelijkbaar met het MBO hier in Nederland.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Re: Doe eens creatief!
Ok, ik dacht met havo omdat wikipedia het volgende zegt:
Met een diploma secundair onderwijs, behaald in het TSO heb je dus de keuze: je kan meteen overstappen naar de arbeidsmarkt, of verder studeren in het hoger onderwijs. Zie hier onderaan laatste regel. Ik vind het prima, als dat een mooiere vergelijking is.
Met een diploma secundair onderwijs, behaald in het TSO heb je dus de keuze: je kan meteen overstappen naar de arbeidsmarkt, of verder studeren in het hoger onderwijs. Zie hier onderaan laatste regel. Ik vind het prima, als dat een mooiere vergelijking is.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: Doe eens creatief!
Iets verder naar beneden staat onder Zie ook: "Een vergelijkbare onderwijsvorm in Nederland is het MBO".
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Re: Doe eens creatief!
Verwerp je daarmee de vergelijking met Havo, dus niet TSO/havo/mbo? De associatie met havo was voor mij sterk omdat het over secundair onderwijs gaat. Zover ik begreep, net als middelbaar onderwijs in Nederland?
edit: toegegeven: de vergelijking met mbo is mooier, omdat dat toegang geeft tot de arbeidsmarkt. havo niet, tenminste wordt hier niet explicitiet gezegd; havo bereidt voor op het hoger beroepsonderwijs. Met TSO kan je in de arbeidsmarkt stappen of naar het hoger onderwijs. Dan maar een apart subforum voor havo?? Ik denk niet dat dit: TSO/havo/mbo subforum zou misstaan.
edit: toegegeven: de vergelijking met mbo is mooier, omdat dat toegang geeft tot de arbeidsmarkt. havo niet, tenminste wordt hier niet explicitiet gezegd; havo bereidt voor op het hoger beroepsonderwijs. Met TSO kan je in de arbeidsmarkt stappen of naar het hoger onderwijs. Dan maar een apart subforum voor havo?? Ik denk niet dat dit: TSO/havo/mbo subforum zou misstaan.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
- meneer van Hoesel
- Vergevorderde
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
- Locatie: Zwolle
Re: Doe eens creatief!
ik heb nog een suggestie die de bruikbaarheid van de site verbeterd . . .
op dit moment zijn er heeeeel veeeel posts die gevoelsmatig open staan; iemand stelt een vraag, krijgt van een of meerdere van ons een goed advies en . . . en vervolgens niets, er is geen terugkoppeling van de gene die de vraag heeft gesteld.
ik zou graag 2 zaken willen zien:
1) een terugkoppeling of de vraag voldoende is beantwoord (en blijf gebruikers na twee of drie dagen via e-mail vragen of er voldoende informatie was en of ze even een link willen volgen om de vraag af te sluiten en
2) een waarderings systeem van de kwaliteit van de reacties d.m.v. 4 sterren en een of-topic- markering
leuk toch
op dit moment zijn er heeeeel veeeel posts die gevoelsmatig open staan; iemand stelt een vraag, krijgt van een of meerdere van ons een goed advies en . . . en vervolgens niets, er is geen terugkoppeling van de gene die de vraag heeft gesteld.
ik zou graag 2 zaken willen zien:
1) een terugkoppeling of de vraag voldoende is beantwoord (en blijf gebruikers na twee of drie dagen via e-mail vragen of er voldoende informatie was en of ze even een link willen volgen om de vraag af te sluiten en
2) een waarderings systeem van de kwaliteit van de reacties d.m.v. 4 sterren en een of-topic- markering
leuk toch
Laatst gewijzigd door meneer van Hoesel op 29 apr 2010, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Doe eens creatief!
1) Daar ben ik het wel mee eens, het is prettig om te weten of het begrepen is.
2) Zou u, als docent, zich voor kunnen stellen wat de gevolgen zouden zijn als dit bijv. bij u op school bij u en uw collega's zou worden toegepast?
2) Zou u, als docent, zich voor kunnen stellen wat de gevolgen zouden zijn als dit bijv. bij u op school bij u en uw collega's zou worden toegepast?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)
(Raffiek Torreman)
Re: Doe eens creatief!
Op diverse fora lossen ze punt 1 op met een wijziging in de onderwerp titel (een [Solved] tag), wellicht een idee om iets dergelijks te implementeren. Ben je nog steeds afhankelijk van de topic starter, dat wel.
- meneer van Hoesel
- Vergevorderde
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
- Locatie: Zwolle
Re: Doe eens creatief!
eigenlijk zou dat helemaal niet zo verkeerd zijn - je collega docenten zijn een heel erg waardevolle hulp in je vak --- en als ik geen op of aanmerkingen meer krijg van uit mijn vak-sectie, dan vraag ik ze om commentaardaco schreef:Zou u, als docent, zich voor kunnen stellen wat de gevolgen zouden zijn als dit bijv. bij u op school bij u en uw collega's zou worden toegepast?