wiskundig vermoeden

Algemene info over deze site. Suggesties e.d. kunnen hier ook geplaatst worden.
Plaats reactie
h79
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 okt 2010, 19:23

wiskundig vermoeden

Bericht door h79 » 28 okt 2010, 13:38

Hallo.

Als ik wil weten of een wiskundig vermoeden/stelling
al bestaat, waar kan ik dat opvragen? En/of zijn de meeste
al geformuleerd en is de kans op een nieuwe ontdekking nihil? Gr h79.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: wiskundig vermoeden

Bericht door David » 28 okt 2010, 16:51

Bij mijn weten is wiskunde nooit "af." Dat wil zeggen dat er nog steeds ontdekkingen (of uitvindingen..) worden gedaan en onbeantwoorde vraagstukken, vermoedens of stellingen worden bewezen dan wel opgelost.

Het is dus mogelijk dat een stelling waar is en nog niet ontdekt.

Volgens mij is er geen archief, encyclopedie o.i.d. waar je kan opvragen of een vermoeden of stelling al bestaat, is geregistreerd. Het moeilijke daaraan zou zijn dat je een probleem "op herkenning" moet laten definieren door een computer. Op onderwerp zoeken is dan meer geschikt.
Mocht het zo zijn dat je zelf een stelling of vermoeden hebt gevonden, dan kan ik me voorstellen dat je dat niet zomaar prijs wilt geven. Je zou kunnen zeggen waar je de stelling voor gebruikt, of in welke "tak" van de wiskunde je stelling of vermoeden geplaatst zou worden.
Misschien is er iemand die dan op herkenning kan zeggen hoe dat probleem heet, wat er tot nu toe al dan niet wordt gebruikt om een dergelijk probleem op te lossen of je verder informatie kan geven.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

h79
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 okt 2010, 19:23

Re: wiskundig vermoeden

Bericht door h79 » 28 okt 2010, 19:17

Hallo David.

Bedankt voor je antwoord. Ik heb op 17 december 2009 bij het boip te Den Haag
wel een vermoeden/stelling vast laten leggen. Dit was echter geen octrooi o.i.d.
maar slechts een soort auteursrecht. Een zogenaamd i-depot. Dit geeft mij slechts
het recht van de bedenker zijn van die stelling. Een soort officieel ontdekker, maar
dan zonder het recht van exploitatie. Zodoende kan ik niet zo maar zeggen wat het
is omdat het misschien op andere vlakken nog toe te passen valt. Het valt i.i.g.
onder de getaltheorie. Misschien dat op dat vlak wat meer informatie valt te vinden!?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: wiskundig vermoeden

Bericht door David » 28 okt 2010, 19:35

Wat je nu eventueel kunt doen is om te beginnen bijvoorbeeld op de nederlandse wikipediapagina over getaltheorie
of op de engelse wikipedia over getaltheorie inlezen over de verschillende takken van getaltheorie en daarin kijken of je de tak(ken) herkent met betrekking tot jouw probleem. Bij verdere links staan o.a. stellingen en vermoedens die bij die bij die tak(ken) passen.

Als je nog meer wilt lezen, gebruik google en zoek op getaltheorie
Als je dan voor jou voldoende weet waar het mee kan je eventueel nog op mathworld.com dieper op dat probleem ingaan.

Weet je zo voldoende?
Ik ben benieuwd of het lukt te registreren. Misschien anderen met mij. Wil je ons op de hoogte houden van het verloop verder?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

h79
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 okt 2010, 19:23

Re: wiskundig vermoeden

Bericht door h79 » 28 okt 2010, 19:50

Hallo David.

De registratie is vorig jaar al gedaan op 17 december, vraag
is echter of het inderdaad al bestond. Zo niet dan heb ik hem
i.i.g. al vast laten leggen. Ik zal je/jullie op de hoogte houden
met evt nieuwe ontwikkelingen. Mag ik je bedanken voor je antwoorden!
Groeten h79.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: wiskundig vermoeden

Bericht door David » 28 okt 2010, 19:56

Graag gedaan, bijzonder dat dat is gedaan, zonder mede te delen of het al geregistreerd was.
Gefeliciteerd met de registratie!
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

h79
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 okt 2010, 19:23

Re: wiskundig vermoeden

Bericht door h79 » 28 okt 2010, 20:08

Excuses, ik heb er niet bij vermeld dat een i-depot een online
registratie is, waarin niemand inzage heeft, ook de medewerkers
van het boip niet. Dit is wat informatie overigens: http://www.boip.int/nl/ideeen/idee.html

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: wiskundig vermoeden

Bericht door David » 01 nov 2010, 15:55

Wat je nu dus hebt gedaan is op 17 december 2009 een vermoeden/stelling m.b.t. de getaltheorie ingediend. Daarmee ligt niet vast dat je de eerste bent, maar wel dat om de eerste te zijn, een ander moet kunnen aantonen vóór 17 december 2009 dat idee te hebben bedacht. Je bent de eerste met het vermoeden als niet kan worden aangetoond dat iemand je voor was met je idee. Het registreren is het bewijs van de datum waarop jij je idee bedacht.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie