Ik weet niet zeker wat u daar invoert, maar als ik dat letterlijk invoer, kom ik uit op -9. Met mijn GR en met wolframalpha: (-6)/2(3) in wolframmeneer van Hoesel schreef:maar.... leren ze niet bij §6.4 ze het getal dat ze moeten veranderen tussen haakjes komt - en in de 2e nogmaals met klem wordt benadrukt, ook met wortels en kwadraten etc....Dat garandeerd dat een berekening als a² daadwerkelijk 36 is en geen −36 voor a=−6 namenlijk je voert op je rekenmachine (−6)² inOveral waar een variabele staat in de formule, vervang dat voor 'haakje-openen' & 'de waarde' & 'haakje-sluiten'; Laat de rest gewoon staan
dus opnieuw invoeren
(⁻6)÷2(3) = ⁻1
dat is ook het antwoord wat ik eigenlijk altijd had gedacht dat het zou moeten zijn...
Ik hou me altijd vast aan het volgende: De volgorde van bewerkingen is: machtsverheffen, (worteltrekken), vermenigvuldigen en delen, optellen en aftrekken. Als je iets aan die volgorde wilt veranderen, gebruik je haakjes.U schreef:zo mijne heren en dames hoog geleerden - wat moet het zijn en waarom - en waarom is dit niet didactisch gewaarborgd, of doen we gewoon alsof dit probleem niet bestaat ?
Voorbeeld buiten de taak:
2+1*4
Ik wil eerst optellen en dan vermenigvuldigen. Dat wil zeggen dat ik de volgorde wil veranderen. Daarom schrijf ik:
(2+1)*4=3*4=12
In het geval van de taak, (-6)/2(3), geen haakjes om 2 en 3 tesamen,
Dus
(-6)/2(3)=-6/2*(3)=-6/2*3=-3/3=-9
Ook daarmee krijg ik in mijn GR -9.U schreef:met de iets geavanceerde mogelijkheden met de STO functionaliteit, ook zonder haakjes...
⁻6 => A (-) 6 SHIFT STO A
3 => B 3 SHIFT STO B
A÷2B = ⁻1 ALPHA A ÷ 2 ALPHA B =
Misschien is een GR en wolfram (op dit gebied) dan wiskundig ongewenst. Daar wil ik geen uitsluitsel over geven.U schreef:en dat is het gewenste antwoord voor wiskundigen; die zien 2b vanzelfsprekend als één geheel, daar staat voor hen niet 2×b maar meer in de trant van (2∙b)