Een wedervraag stellen

Algemene info over deze site. Suggesties e.d. kunnen hier ook geplaatst worden.
Plaats reactie
David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Een wedervraag stellen

Bericht door David » 17 nov 2010, 12:31

Hallo allemaal,

Zoals jullie misschien weten, kan je op dit forum een vraag, vooral m.b.t. wiskunde stellen en met een beetje geluk krijg je daar eigenlijk altijd wel een antwoord op. Zoals een vraag stellen voor iedereen mogelijk is, moet dat ook zo zijn voor het beantwoorden van die vraag, bijvoorbeeld met een wedervraag.

Ik start dit topic mede naar aanleiding van 2 nieuwe gebruikers op dit forum die ook hebben geprobeerd mensen met hun vraag te helpen. In het algemeen sloot de hulp niet aan bij het idee van dit forum, en kreeg een van hun de feedback:
Sjoerd Job schreef:Ten tweede is het niet de bedoeling om het antwoord te geven, maar de vraagsteller zo ver mogelijk te begeleiden om het antwoord zelf te kunnen vinden. Hier leert men meer van. Meestal kan je de vraagstellen een wedervraag stellen, die hem/haar helpt op weg te komen.
Uit dit topic
Een mooie feedback, want zo willen we mensen helpen.

De "theorie" achter een goede wedervraag
Maar wat is een goede wedervraag? Hoe weet je van te voren wat een goede wedervraag is? Niet iedereen is geholpen met dezelfde wedervraag. Om een idee te geven van een goede wedervraag, is op dit forum geen plaats waar staat hoe je die vraag kan stellen. Die wil ik bij deze plaatsen.

Ik hoop dat iedereen zijn ideeën hier wil brengen, om een zo informatief en representatief mogelijk topic te krijgen, omdat niet iedereen met dezelfde wedervraag geholpen is.

Wedervraag stellen in de praktijk
Uiteindelijk zal dit topic alleen de mogelijkheid geven om in te lezen over wedervragen, maar niet om het in praktijk te brengen. Ik heb daar met Phi, een van de 2 nieuwe gebruikers waarnaar ik refereerde, een oefening voor gehad. Zie dit topic. Daar heeft Phi me geholpen met het ontbinden in factoren van een tweedegraads vergelijking. Ik heb daar de rol vervult van een leerling die wilde leren hoe je een tweedegraads vergelijking kan ontbinden. Die mogelijkheid wil ik vaker bieden. Om meer ervaring te krijgen in het stellen van een wedervraag en het helpen van iemand met een wiskundig onderwerp.

Ik weet niet hoe dat uit gaat zien, ik stel het me zo voor: iemand meldt zich, via dit topic of via PM, bij mij bijv. of iemand anders die dat ook wil doen. Ik ga nu even uit van mijzelf: Dan start ik een topic met als strekking de vraag: kan iemand mij helpen met dit onderwerp, met als titel de naam van degene die het vroeg en het onderwerp. Dan ben ik de "leerling" die jou wedervragen verwerkt. Net als met Phi.

Je ziet dan hopelijk hoe je wedervragen geïnterpreteerd kunnen worden en eventueel leer je dan hoe je je vraag anders kan stellen.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

pppp
Vast lid
Vast lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 13 apr 2010, 20:17

Re: Een wedervraag stellen

Bericht door pppp » 18 nov 2010, 15:52

Ik vind het een prettige manier van assisteren, het zorgt ervoor dat ik teksten beter lees.
Hulde!

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Een wedervraag stellen

Bericht door David » 19 nov 2010, 17:20

Tof dat het ook voor jou werkt!

Voor een start:
Een checklist lijkt me ondoenlijk voor een wedervraag, ook niet alle leerlingen hetzelfde leren. dus hier wat losse punten waar je op kan letten bij een wedervraag:

-Hoe heb je het zelf geleerd? Wat heb jij je afgevraagd voordat je dit onderwerp begreep? Dat kan je eventueel gebruiken om te beginnen.
-Wat is de eerste stap die je zou nemen om het vraagstuk op te lossen? Als je naar die stap vraagt, wat je "pupil" daarvan kan laten zien bijv.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie