asymptoten vraagje

Algemene info over deze site. Suggesties e.d. kunnen hier ook geplaatst worden.
Plaats reactie
emmy1231
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2011, 15:20

asymptoten vraagje

Bericht door emmy1231 » 18 apr 2011, 15:27

hey allemaal,
ik snap de volgende oefening niet zo goed
zoek de verticale asymptoot of perforatie van
f(x)=(x^2-x-6)/(x^2-9)
normaal zou je moeten uitkomen verticala asymptoot: x=-3
maar ik kom altijd iets anders uit
kan iemand helpen???

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Bericht door David » 18 apr 2011, 16:06

Hallo Emmy,

Kan je de teller en noemer ontbinden in factoren?
Wanneer heb je een perforatie in de grafiek?
Grafiek! Heb je die al getekend/gevonden?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

emmy1231
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2011, 15:20

Re: asymptoten vraagje

Bericht door emmy1231 » 18 apr 2011, 16:12

wel normaal moet je kijken naar de nulpunten van de teller en de noemer
in mijn cursus staat dat 3 normaal zowel nulpunt van de teller als noemer is
maar als nulpunten van de teller kom ik3.5 en -1.5 uit

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Bericht door David » 18 apr 2011, 16:18

Heb je 3,5 en -1,5 ingevuld in de teller? Krijg je dan 0?


Is wat hierboven staat juist?

Weet je hoe de cursus heeft bepaald dat 3 (normaal?!) zowel nulpunt van de teller als noemer is? Kan je dat ook zelf vinden?

Kan je (2e-graadsvergelijkingen) ontbinden in factoren?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

emmy1231
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2011, 15:20

Re:

Bericht door emmy1231 » 18 apr 2011, 16:21

David schreef:Heb je 3,5 en -1,5 ingevuld in de teller? Krijg je dan 0?


Is wat hierboven staat juist?

Weet je hoe de cursus heeft bepaald dat 3 (normaal?!) zowel nulpunt van de teller als noemer is? Kan je dat ook zelf vinden?

Kan je (2e-graadsvergelijkingen) ontbinden in factoren?

ik dacht om nulpunten te vinden dat je via
D=-b^2-4*a*c
en dan zijn de nulpunten (-b+vierkantswortelD)/2a en (-b-viekantswortelD)/2a

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Re:

Bericht door Kinu » 18 apr 2011, 16:24

emmy1231 schreef:
David schreef:Heb je 3,5 en -1,5 ingevuld in de teller? Krijg je dan 0?


Is wat hierboven staat juist?

Weet je hoe de cursus heeft bepaald dat 3 (normaal?!) zowel nulpunt van de teller als noemer is? Kan je dat ook zelf vinden?

Kan je (2e-graadsvergelijkingen) ontbinden in factoren?

ik dacht om nulpunten te vinden dat je via
D=-b^2-4*a*c
en dan zijn de nulpunten (-b+vierkantswortelD)/2a en (-b-viekantswortelD)/2a
Dat is bijna goed, alleen kan het dat ik D= - b^2 ...?, Kijk je definitie van D nog eens na.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Bericht door David » 18 apr 2011, 16:27

Maar hoe ben je dan aan 3,5 en -1,5 gekomen?
Je kan controleren, als je de waarden invult moet er 0 komen (voor de teller) en zo niet, klopt
-je berekening niet.
-het invullen niet.

Je kan de abc-formule gebruiken, dat is goed. Maar het hoeft niet, je kan ontbinden in factoren. Dat moet je dan wel kunnen.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

emmy1231
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 apr 2011, 15:20

Re: Re:

Bericht door emmy1231 » 18 apr 2011, 16:28

Kinu schreef:
emmy1231 schreef:
David schreef:Heb je 3,5 en -1,5 ingevuld in de teller? Krijg je dan 0?


Is wat hierboven staat juist?

Weet je hoe de cursus heeft bepaald dat 3 (normaal?!) zowel nulpunt van de teller als noemer is? Kan je dat ook zelf vinden?

Kan je (2e-graadsvergelijkingen) ontbinden in factoren?

ik dacht om nulpunten te vinden dat je via
D=-b^2-4*a*c
en dan zijn de nulpunten (-b+vierkantswortelD)/2a en (-b-viekantswortelD)/2a
Dat is bijna goed, alleen kan het dat ik D= - b^2 ...?, Kijk je definitie van D nog eens na.
ja ik zie het!!! ik heb een fout gemaakt bij de berekening van D

bedankt!!!!!!!!!!!!!!!! :D

Kinu
Moderator
Moderator
Berichten: 1144
Lid geworden op: 22 okt 2010, 15:38

Re: Re:

Bericht door Kinu » 18 apr 2011, 16:36

emmy1231 schreef:
ja ik zie het!!! ik heb een fout gemaakt bij de berekening van D

bedankt!!!!!!!!!!!!!!!! :D
Ok, graag gedaan :).

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: asymptoten vraagje

Bericht door arno » 18 apr 2011, 17:54

Stel x²-x-6 = (x-p)(x-q) = x²-(p+q)x+p∙q. Zoek nu 2 gehele getallen p en q waarvoor p+q = 1 en p∙q = -6. Dit zijn de gevraagde nulpunten van x²-x-6.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Plaats reactie