Pagina 1 van 1

asymptoten vraagje

Geplaatst: 18 apr 2011, 15:27
door emmy1231
hey allemaal,
ik snap de volgende oefening niet zo goed
zoek de verticale asymptoot of perforatie van
f(x)=(x^2-x-6)/(x^2-9)
normaal zou je moeten uitkomen verticala asymptoot: x=-3
maar ik kom altijd iets anders uit
kan iemand helpen???

Geplaatst: 18 apr 2011, 16:06
door David
Hallo Emmy,

Kan je de teller en noemer ontbinden in factoren?
Wanneer heb je een perforatie in de grafiek?
Grafiek! Heb je die al getekend/gevonden?

Re: asymptoten vraagje

Geplaatst: 18 apr 2011, 16:12
door emmy1231
wel normaal moet je kijken naar de nulpunten van de teller en de noemer
in mijn cursus staat dat 3 normaal zowel nulpunt van de teller als noemer is
maar als nulpunten van de teller kom ik3.5 en -1.5 uit

Geplaatst: 18 apr 2011, 16:18
door David
Heb je 3,5 en -1,5 ingevuld in de teller? Krijg je dan 0?


Is wat hierboven staat juist?

Weet je hoe de cursus heeft bepaald dat 3 (normaal?!) zowel nulpunt van de teller als noemer is? Kan je dat ook zelf vinden?

Kan je (2e-graadsvergelijkingen) ontbinden in factoren?

Re:

Geplaatst: 18 apr 2011, 16:21
door emmy1231
David schreef:Heb je 3,5 en -1,5 ingevuld in de teller? Krijg je dan 0?


Is wat hierboven staat juist?

Weet je hoe de cursus heeft bepaald dat 3 (normaal?!) zowel nulpunt van de teller als noemer is? Kan je dat ook zelf vinden?

Kan je (2e-graadsvergelijkingen) ontbinden in factoren?

ik dacht om nulpunten te vinden dat je via
D=-b^2-4*a*c
en dan zijn de nulpunten (-b+vierkantswortelD)/2a en (-b-viekantswortelD)/2a

Re: Re:

Geplaatst: 18 apr 2011, 16:24
door Kinu
emmy1231 schreef:
David schreef:Heb je 3,5 en -1,5 ingevuld in de teller? Krijg je dan 0?


Is wat hierboven staat juist?

Weet je hoe de cursus heeft bepaald dat 3 (normaal?!) zowel nulpunt van de teller als noemer is? Kan je dat ook zelf vinden?

Kan je (2e-graadsvergelijkingen) ontbinden in factoren?

ik dacht om nulpunten te vinden dat je via
D=-b^2-4*a*c
en dan zijn de nulpunten (-b+vierkantswortelD)/2a en (-b-viekantswortelD)/2a
Dat is bijna goed, alleen kan het dat ik D= - b^2 ...?, Kijk je definitie van D nog eens na.

Geplaatst: 18 apr 2011, 16:27
door David
Maar hoe ben je dan aan 3,5 en -1,5 gekomen?
Je kan controleren, als je de waarden invult moet er 0 komen (voor de teller) en zo niet, klopt
-je berekening niet.
-het invullen niet.

Je kan de abc-formule gebruiken, dat is goed. Maar het hoeft niet, je kan ontbinden in factoren. Dat moet je dan wel kunnen.

Re: Re:

Geplaatst: 18 apr 2011, 16:28
door emmy1231
Kinu schreef:
emmy1231 schreef:
David schreef:Heb je 3,5 en -1,5 ingevuld in de teller? Krijg je dan 0?


Is wat hierboven staat juist?

Weet je hoe de cursus heeft bepaald dat 3 (normaal?!) zowel nulpunt van de teller als noemer is? Kan je dat ook zelf vinden?

Kan je (2e-graadsvergelijkingen) ontbinden in factoren?

ik dacht om nulpunten te vinden dat je via
D=-b^2-4*a*c
en dan zijn de nulpunten (-b+vierkantswortelD)/2a en (-b-viekantswortelD)/2a
Dat is bijna goed, alleen kan het dat ik D= - b^2 ...?, Kijk je definitie van D nog eens na.
ja ik zie het!!! ik heb een fout gemaakt bij de berekening van D

bedankt!!!!!!!!!!!!!!!! :D

Re: Re:

Geplaatst: 18 apr 2011, 16:36
door Kinu
emmy1231 schreef:
ja ik zie het!!! ik heb een fout gemaakt bij de berekening van D

bedankt!!!!!!!!!!!!!!!! :D
Ok, graag gedaan :).

Re: asymptoten vraagje

Geplaatst: 18 apr 2011, 17:54
door arno
Stel x²-x-6 = (x-p)(x-q) = x²-(p+q)x+p∙q. Zoek nu 2 gehele getallen p en q waarvoor p+q = 1 en p∙q = -6. Dit zijn de gevraagde nulpunten van x²-x-6.