Wiskunde B behalen om mijn vmbo te compenseren?

Algemene info over deze site. Suggesties e.d. kunnen hier ook geplaatst worden.
Plaats reactie
fps_daniel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2011, 01:57

Wiskunde B behalen om mijn vmbo te compenseren?

Bericht door fps_daniel » 05 dec 2011, 02:20

Hey wiskundige,

Ik heb een vraag aan jullie. Op de middelbare school heb ik vmbo gedaan, daarna heb ik een mbo-opleiding gedaan, en nu zit ik in mijn derde jaar van een hbo-opleiding. Vanaf september 2012 ga ik Economie & Bedrijfseconomie aan de universiteit studeren, hiervoor moest ik eerst nog een vwo wiskunde A certificaat halen en dat heb ik reeds behaald.

Later wil ik graag als bankier werken, bij dit werk is analytisch inzicht een must. Nu ging de wiskunde A mij goed af, zou ik er nu verstandig aan doen om in de tijd die ik nog heb voordat ik naar de universiteit ga, ook nog een vwo wiskunde B certificaat te behalen?

Zo nu en dan hoor ik weleens dat wiskunde B echt laat zien dat je over analytisch inzicht beschikt. Daarnaast hoor ik wel vaker dat hoe goed iemand in wiskunde is, een goede reflectie is voor die persoon zijn intelligentie.

Nu ben ik 21 en ik ben helaas pas sinds een klein jaartje echt gemotiveerd om iets van mn schoolcarriere te maken en ik vind het jammer dat ik maar een vmbo-diploma heb, terwijl ik zoveel meer kan. Zou het behalen van dat wiskunde B certificaat een kleine compensatie zijn voor het feit dat ik vroeger vmbo heb gedaan? Banken zijn heel streng in hun selectieprocedures, dus ik wil er nu alles aan doen om te laten zien waartoe ik in staat ben en dat ik er alles voor over heb. Zou het behalen van een wiskunde B certificaat een goede stap zijn? Of kan ik m'n tijd beter voor andere dingen gebruiken?

Ik hoop dat jullie een soort van advies voor mij hebben over de extra waarde van de wiskunde B.

Alvast bedankt,
Daniel

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wiskunde B behalen om mijn vmbo te compenseren?

Bericht door Sjoerd Job » 05 dec 2011, 08:41

Zelf weet ik ook weinig over wat de banken vragen van hun medewerkers, en ik weet ook niet of wiskunde "Analytisch inzicht" aantoont.

Wel denk ik dat het nu halen van een Wiskunde B certificaat motivatie aantoont, en ik denk dat dat nog zwaarder telt dan inzicht.

Het wel proberen en niet halen kan daarentegen weer een ander beeld schetsen, dus ik denk dat voordat je het probeert, je je het beste kan orienteren of je het zou kunnen halen.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

fps_daniel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2011, 01:57

Re: Wiskunde B behalen om mijn vmbo te compenseren?

Bericht door fps_daniel » 05 dec 2011, 14:33

Als ik het niet haal zet ik het toch gewoon niet op mn cv... Dat lijkt mij het probleem niet

lais
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 dec 2011, 14:18

Re: Wiskunde B behalen om mijn vmbo te compenseren?

Bericht door lais » 08 dec 2011, 14:26

Ik ben er zelf van overtuigd dat de beste bevstiging van je motivatie en inzicht het behalen van een universitaire graad is. Ik zou dan ook geen tijd steken in het behalen van wiskunde B, maar die tijd stoppen in je studie...

Johannes
Vast lid
Vast lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 mar 2011, 15:32

Re: Wiskunde B behalen om mijn vmbo te compenseren?

Bericht door Johannes » 08 dec 2011, 14:56

Beste Daniel,

Ik studeer zelf Economie & Bedrijfskunde en wiskunde B behalen is handig, niet per se nodig. Er wordt in de studie zelf (vooral in het eerste jaar) vrij veel aan wiskunde gewerkt. Als je wiskunde niveau laag is, kan het moeilijk zijn om het tempo bij te houden, maar met grote motivatie moet het haalbaar zijn.
Toch hoorde ik dat dit jaar voor het eerste wiskundevak van de eerstejaars maar 13% het gehaald had.

Wat interessant is, jij wilt graag bij een bank werken.. Ik neem aan als trader of iets dergelijks. Daarvoor hebben ze eigenlijk liever wiskundige dan economen. Over het algemeen is het niveau wiskunde van economen bijzonder laag.. Terwijl wiskunde toch essentieel is voor (goede) economen. Ik wil(de) net als jij ook bij een bank werken en kwam er later achter dat je dan beter econometrie kan studeren, maar met economie kom je er natuurlijk ook wel. Onthoud dit in ieder geval: Hoe meer wiskunde, hoe beter.

Wat ik ook zie op mijn studie is dat als je een research master of Phd. wilt gaan behalen in economie ze het liefst ook mensen hebben met een sterke wiskundige achtergrond. Veel phd studenten economie hebben zelfs een bachelor/master wiskunde gedaan.

Een quote van een beroemde economie professor van Harvard is dan ook "Your math courses are one long IQ test. We use math courses to figure out who is really smart." Mankiw.

Vergis je trouwens niet in het verschil wiskunde tussen economie & econometrie. Veel mensen hebben moeite met de wiskunde van de studie economie. Echter, de wiskunde die je krijgt in een studie econometrie is veel lastiger.

Handige tips voor economen:
http://gregmankiw.blogspot.com/

Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag! Ik ben zelf ook voorlichter voor de studie economie op de Universiteit van Amsterdam, dus als je nog vragen hebt over de studie economie kan dat natuurlijk ook!

fps_daniel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 dec 2011, 01:57

Re: Wiskunde B behalen om mijn vmbo te compenseren?

Bericht door fps_daniel » 13 dec 2011, 12:32

Bedankt voor de reacties.

Johannes, jou heb ik een pm gestuurd.

Plaats reactie