Project motivatie wiskunde

Algemene info over deze site. Suggesties e.d. kunnen hier ook geplaatst worden.
Plaats reactie
waaromwiskunde
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 apr 2013, 21:04
Contacteer:

Project motivatie wiskunde

Bericht door waaromwiskunde » 05 apr 2013, 21:06

Hey, ik ben een 26 jarige wiskunde enthousiasteling en wil graag volgend projectje voorstellen.
waaromwiskunde.wordpress.com

Tijdens hun eerste graad kunnen de leerlingen vaak niet kiezen voor het vak wiskunde, het word voor hen gekozen.
De reden dat dit gebeurt is eenvoudig. Het vak is enorm belangrijk voor hun verdere opleiding en kunnen nadenken is inderdaad een enorme troef.
Voor de tweede graad hebben de leerlingen al meer vrijheid om te kiezen, en velen leggen de keuzes met wiskunde vakken meestal al snel naast zich neer omdat het vak vaak als SAAI, MOEILIJK en vooral NIET NUTTIG bestempelt wordt.

Hier wil ik met mijn project verandering in brengen.
Het idee van mijn les/voordracht is het warm maken van de studenten om voor richtingen en/of pakketten, waar wiskunde een grotere rol heeft, te kiezen.
Dit probeer ik ze te laten doen door een andere kant van het vak te belichten. Een kant die leuke verrassende toepassingen toont, een kant die ze toelaat om met wiskunde toffe trucjes uit te voeren, een kant die belicht hoe breed en belangrijk het vak is voor ons dagelijks gebruik.
Ik belicht ook even enkele carrière mogelijkheden voor afgestudeerden met wiskundige diploma's, en al de daarbij horende voordelen.
Er is tijdens de lezing ook altijd een beetje ruimte om een onderwerp te belichten die ze momenteel ook tijdens de 'gewone' lessen bekijken, en natuurlijk een vraag en antwoord moment voor de lln.

Ik heb de les al bij wijze van try-out in twee klassen gegeven met verrassend positieve resultaten.
Er werd tijdens de lessen op sommige momenten gelachen, met verbazing toegekeken, interessante vragen gesteld vanuit het kamp van de leerlingen, en geleerd.

Graag maak ik ook u warm voor dit project "WAAROM WISKUNDE"

Met vriendelijke groeten
Giedts Tom

waaromwiskunde.wordpress.com
waaromwiskunde@hotmail.com
http://www.waaromwiskunde.wordpress.com

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Project motivatie wiskunde

Bericht door SafeX » 06 apr 2013, 10:15

Ik ben nieuwsgierig ...

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Project motivatie wiskunde

Bericht door arno » 06 apr 2013, 12:47

Kun je misschien een link naar dat project posten?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Project motivatie wiskunde

Bericht door David » 06 apr 2013, 15:58

Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

waaromwiskunde
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 apr 2013, 21:04
Contacteer:

Re: Project motivatie wiskunde

Bericht door waaromwiskunde » 06 apr 2013, 18:33

Ten eerste al bedankt voor de jullie interesse in de blog/ het project


Verder wil ik nog duidelijk maken dat, aangezien de blog nog in zijn kinderschoenen staat, suggesties over topics en dergelijke steeds welkom zijn


Giedts Tom
http://waaromwiskunde.wordpress.com/
http://www.waaromwiskunde.wordpress.com

Plaats reactie