Geluid van 140 decibel uitrekenen

Algemene info over deze site. Suggesties e.d. kunnen hier ook geplaatst worden.
vragen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2013, 14:47

Geluid van 140 decibel uitrekenen

Bericht door vragen » 12 nov 2013, 14:50

Meisje van 2 jaar jong heeft haar oren tot bloedens toe open gekrabd nadat zij een kattenverjager van 140 decibel hoorde.

Zie advertentie: http://www.filedump.net/dumped/solargar ... 328085.pdf

Nadat ik hiervan melding heb gemaakt laten zij het volume, het aantal decibels achterwege in hun advertenties. Ik kreeg last van oorsuizingen van een kattenverjager. Ik ben postbode en kwam dagelijks zo'n piepkastje tegen op de route. Maar ook al zouden ze binnen de genoemde waardes geluid uitzenden dan kan het nog inwerken op je hersenen.

Schrijven van KNO arts:

KNO arts


Dank voor uw uitgebreide informatie en toelichting over de mogelijke risico’s van de Mosquito kattenverjager.
Spijtig dat u en uw dochter hierbij klachten hebben ontwikkeld.

Het gebruik van en onderzoek naar dit soort apparatuur met ultrasoon of hoog frequent geluid is relatief nieuw en de onderzoeksgegevens erover zijn nog incompleet of onduidelijk. Het staat wel vast dat langdurige blootstelling aan geluid van een niveau van 110 dB risicovol is en schade aan het gehoor kan geven. En die schade aan het gehoor kan gepaard gaan met oorsuizen/tinnitus of andere klachten. Overigens is het niet bij iedereen gelijk in welke mate er schade optreedt of dat er wel of niet tinnitus optreedt.
Hierin zijn individueel grote verschillen, waardoor het ook moeilijk is om stellig te zijn over de effecten van de apparatuur.

Zoals u waarschijnlijk bekend zal zijn, is schade aan het gehoor veelal onherstelbaar. Hoortoestellen kunnen soms uitkomst bieden, ook om eventuele tinnitus minder duidelijk te ervaren.
De ernst van de tinnitus en de invloed op het functioneren zijn te verbeteren via training/advisering via een audiologisch centrum en/of gedragstherapeutische ondersteuning.Op onze afdeling proberen wij personen met deze klachten zoveel mogelijk de gewenste zorg te bieden.


Artikel AD;

Afbeelding

Rechter heeft uitspraak gedaan in deze. Hij geeft aan dat het verjagen van katten niet verboden is alsmede loslopen.

Links:

http://www.radio1.nl/items/81308-ziek-v ... enverjager

Betreffende merken (het gaat steeds om hetzelfde product maar het kent meerdere namen)

Tuinwachter
Tuin Dierenverjager
Universal repeller "Sonic & Flash"
Solar GardenGuard
Artelier Innovations
Genius Ideas
Gdimport.com (importeur)
EAN: 3574591579001 (fabrikant is geheim!)

De vraag is hoever bereik is van de kattenverjager? Het zou 140 decibel zijn. Volgens de specificatie heeft het een bereik van 39 meter? Volgens de leerboeken kan een mens horen tot 20KHz. Maar dit is niet altijd waar, dit is een gemiddelde volgens mij. Er zijn ook mensen die ultrasoon geluid van 21KHz kunnen horen.

Plaats reactie