2 Beoordelaren

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
Lottekok
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jan 2014, 19:37

2 Beoordelaren

Bericht door Lottekok » 06 jan 2014, 19:52

Hallo,

Ik heb een test afgenomen bij een gediagnostiseerde groep patienten. Omdat zij niet bekend staan om hun goede eigen inzicht, is deze zelfde test ook door een externe beoordelaar ingevuld; er zijn dus zo gezegd 2 beoordelaren voor dezelfde test. Deze test bevat 27 item/5 schalen.

Omdat ik alle andere analyses op schaalniveau geanalyseerd heb, wil ik dit ook graag doen met deze analyse. Vraag 1:Kan dit? Of is het verstandiger om op item niveau te kijken?

Ik weet alleen niet welke analyse ik moet gebruiken. Ik heb per patient 5 antwoorden (de 5 schalen) en beoordelaar 2 ook 5 antwoorden (de 5 schalen). In totaal heb ik meer dan 100 proefpersonen. VB data-set:

PP SC1_zelf SC2_zelf SC3_zelf SC4_zelf SC5_zelf SC1_ander SC2_ander SC3_ander SC4_ander SC5_ander
1 12 20 23 37 9 9 18 21 11 9
2 9 35 30 20 20 15 30 26 19 19
..
..
etc.

Omdat de schalen per patient aan de beoordelaar zijn schalen gekoppeld moeten zijn, weet ik dus niet of ik met de kappa analyse de goede heb. Ik heb deze uitgeprobeerd en ze zijn allemaal niet significant met een gigantisch kleine kappa. Dit leek mij zo ongeloofwaardig dat ik aan mijn analyse twijfel.

Vraag 2: Weet iemand welke analyse hierbij optimaal is?

Dank u!

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: 2 Beoordelaren

Bericht door wnvl » 10 jan 2014, 22:20

Omdat ik alle andere analyses op schaalniveau geanalyseerd heb, wil ik dit ook graag doen met deze analyse. Vraag 1:Kan dit? Of is het verstandiger om op item niveau te kijken?

-> Je Cronbach Alpha gaat hier een antwoord op geven.


Omdat de schalen per patient aan de beoordelaar zijn schalen gekoppeld moeten zijn, weet ik dus niet of ik met de kappa analyse de goede heb. Ik heb deze uitgeprobeerd en ze zijn allemaal niet significant met een gigantisch kleine kappa. Dit leek mij zo ongeloofwaardig dat ik aan mijn analyse twijfel.

-> Ik zou Man Whitney U gebruiken om een vergelijking te maken tussen beiden.

Plaats reactie