onbekende formule uit grafiek pluizenH

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
daans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2014, 22:14

onbekende formule uit grafiek pluizenH

Bericht door daans » 29 jan 2014, 22:22

Hallo, ik ben voor de hobby de formule van de grafiek uit http://sharp-world.com/products/device/ ... 21yk_e.pdf (fig.2 op pagina 5) aan het uitpluizen. er staan vast al uitwerkingen op internet maar ik wil graag zelf weten hoe ik op een bijbehorende formule kom. Ik bedoel natuurijk het stuk tussen L = 10 en L = 80, deze range bevat de enige waarden waarmee ik zal gaan werken. Kan iemand me een opzetje geven voor het oplossen van de formule? uiteindelijk is het de bedoeling L te kunnen te berekenen met de formule (dus L = ...)

Ik heb zelf totaal geen idee hoe ik al moet beginnen, behalve dat de formule waarschijnlijk van de vorm L=1/U is, en dat ik meerdere samples met elkaar moet gaan betrekken.

Hierbij wat samples:
  • L(U) = ..
    L(0,5) = 62
    L(1) = 27
    L(1,5) = 16
    L(2) = 13
    L(2,5) = 8
    L(3) = 7
MVG en bij voorbaat dank,

Daan

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: onbekende formule uit grafiek pluizenH

Bericht door SafeX » 30 jan 2014, 10:07

Maak een grafiek (bv) mbv Excel ...

daans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2014, 22:14

Re: onbekende formule uit grafiek pluizenH

Bericht door daans » 30 jan 2014, 20:14

En hoe haal ik uit die grafiek dan de formule voor L? Daarnaast..
ik wil graag zelf weten hoe ik op een bijbehorende formule kom
, de wiskundige manier dus
MVG,

Daan

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: onbekende formule uit grafiek pluizenH

Bericht door David » 30 jan 2014, 21:29

De functie is niet precies van de vorm L = A/U. Dan kunnen we ook schrijven A = L * U, voor constante A.
Je schreef:L(0,5) = 62
L(1) = 27
Dan zou voor U = 0,5 gelden dat A = 0,5 * 62 = 31 en voor U = 1 dat A = 27.

Je kan de functie wel benaderen, door een A te kiezen zodat het bijna precies is.
Anders kan je ook interpoleren; een lijnstuk tussen twee opvolgende punten tekenen en voor een gekozen U de waarde van L op die lijn bepalen.

Anders kan je kijken of L = A / U + B / U^2 misschien helpt, of een polynoom door precies de punten die je gaf. Er is dus te kiezen, afhankelijk van wat je wilt.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie