DRINGEND...

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
wouterknapen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2007, 13:38

DRINGEND...

Bericht door wouterknapen » 02 jun 2007, 14:05

DRINGENDE HULP NODIG...

hoe kan je de integraal van cos^2(x) en de integraal van sin^2(x) berekenen?

Bedankt

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 02 jun 2007, 14:22

met behulp van de kettingregel,



ken je die?
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

TD
Moderator
Moderator
Berichten: 363
Lid geworden op: 20 sep 2005, 23:22

Bericht door TD » 02 jun 2007, 14:37

Kettingregel? Bij integralen? Nee...

Uit de verdubbelingsformule van de cosinus:

cos(2x)
= cos²x-sin²x
= 2cos²x-1
= 1-2sin²x

Volgen deze formules:

cos²x = (1+cos(2x))/2
sin²x = (1-cos(2x))/2

Hiermee kan je cos²x en sin²x integreren.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 02 jun 2007, 15:00

TD schreef:Kettingregel? Bij integralen? Nee...
dat kan wel, omgekeerde kettingregel, maar je hebt gelijk dat het makkelijker kan.
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

TD
Moderator
Moderator
Berichten: 363
Lid geworden op: 20 sep 2005, 23:22

Bericht door TD » 02 jun 2007, 15:02

Hou luidt de "omgekeerde kettingregel"? Die stelling ken ik niet.
Hoe wou je dat hierop toepassen?

Lijkt mij een een typisch Nederlandse naam voor een dubieuze techniek.
Laten we iets proberen, kijken wat mis is, en dan corrigeren. Zoiets?

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 02 jun 2007, 17:47

TD schreef:Hou luidt de "omgekeerde kettingregel"? Die stelling ken ik niet.
Hoe wou je dat hierop toepassen?

Lijkt mij een een typisch Nederlandse naam voor een dubieuze techniek.
Laten we iets proberen, kijken wat mis is, en dan corrigeren. Zoiets?
meestal ben ik degene die belgonvriendelijke opmerkingen maakt, maar ok, omgekeerde kettingregel, is gewoon de kettingregel, maar dan de andere kant op gebruikt. Dat vergt een beetje inzicht, dus zoals al eerder gezegd, je hebt gelijk dat het anders makkelijker is.
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

TD
Moderator
Moderator
Berichten: 363
Lid geworden op: 20 sep 2005, 23:22

Bericht door TD » 02 jun 2007, 18:41

Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe je dat principe van de "omgekeerde kettingregel" hier zou toepassen. Kan je dat toelichten?

Verder blijf ik erbij dat ik het geen echte regel vind, het is meer trial & error volgens mij. Als mijn reactie wat bruut overkwam, was dat niet naar jou persoonlijk bedoeld maar eigenlijk door het feit dat ik de "omgekeerde kettingregel" onzin vind.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 02 jun 2007, 19:17

TD schreef:Verder blijf ik erbij dat ik het geen echte regel vind, het is meer trial & error volgens mij. Als mijn reactie wat bruut overkwam, was dat niet naar jou persoonlijk bedoeld maar eigenlijk door het feit dat ik de "omgekeerde kettingregel" onzin vind.
Het is ook wel een beetje trial&error, maar soms verdomde makkelijk omdat je het in een keer ziet.

en je vind het geen echte regel omdat? in principe is het gewoon de kettingregel, maar dan de andere kant op.
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

TD
Moderator
Moderator
Berichten: 363
Lid geworden op: 20 sep 2005, 23:22

Bericht door TD » 02 jun 2007, 19:22

De kettingregel is een regel, die kan ik je formeel uitleggen en bewijzen: die werkt. Bij integralen is er geen "kettingregel". Het enige dat ik me bij de "omgekeerde kettingregel" kan voorstellen is iets zoals dit:

We zoeken de primitieve van e^(-3x). We weten dat e-machten zichzelf blijven, dus we gokken e^(-3x). We leiden af en kijken of het klopt. De afgeleide is -3.e^(-3x), dat is dus fout. Laten we corrigeren en die -3 wegdelen, we stellen dus voor: e^(-3x)/(-3) en plakken er een constante bij. Nu klopt het, joepie.

Dat is toch geen "regel"? Dat is prutsen. Bovendien werkt het volgens mij niet altijd (goed). Alleen bij dit soort lineaire aanpassingen, maar verder, systematisch? Ik ben bijvoorbeeld nog steeds benieuwd hoe jij dat hier op wou toepassen.

Gebruikersavatar
Hugo
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 926
Lid geworden op: 26 nov 2006, 00:41

Bericht door Hugo » 02 jun 2007, 23:19

"prutsen" is een elementair onderdeel van de wiskunde
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.

TD
Moderator
Moderator
Berichten: 363
Lid geworden op: 20 sep 2005, 23:22

Bericht door TD » 03 jun 2007, 14:45

Dat ontken ik niet, maar nu heb ik je uitgelegd waarom ik de "omgekeerde kettingregel" absoluut geen regel vind. Ga jij me nu tonen hoe je dat hier wou toepassen? Daar ben ik namelijk nog steeds benieuwd naar.

Plaats reactie