True/false

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilona
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 sep 2013, 11:33

True/false

Bericht door Ilona » 13 sep 2014, 14:26

Hoi,
Ben al een dag aan het puzzelen op de volgende vraag:

voor alle

Ik moet namelijk bewijzen of deze goed is en anders een tegenvoorbeeld geven. Ik was er eigenlijk van overtuigd dat deze bewering juist is en dus moet bewijzen, maar in mijn bewijs kom ik steeds uit dat het niet juist is.







en dat klopt niet, niet voor alle a en b groter dan nul, maar alleen als a>b..

Dus ergens gaat er iets mis. Maar ik zie niet goed waar. Misschien omdat ik al te lang bezig ben en er naar staar. Of is het gewoon een onjuiste bewering en moet ik een tegenvoorbeeld geven, wat ik gewoon eventjes niet zie?

Gebruikersavatar
Reinier
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jul 2014, 14:42

Re: True/false

Bericht door Reinier » 13 sep 2014, 14:42

Werk in (a+b)(a-b) eens de haakjes uit.
Go down deep enough into anything and you will find mathematics.

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: True/false

Bericht door arno » 13 sep 2014, 15:10

Anvullende hint: bedenk dat a²-2ab+b² = a²-ab-ab+b² en haal nu bij a²-ab en bij -ab+b² eens een gemeenschappelijke factor buiten haakjes. Wat levert dat voor ontbinding van a²-2ab+b² op?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: True/false

Bericht door SafeX » 13 sep 2014, 21:43

Ibrink schreef:
Is 'rechts' waar ...

Gebruikersavatar
Ilona
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 sep 2013, 11:33

Re: True/false

Bericht door Ilona » 01 okt 2014, 14:46

Hoi, bedankt. Ik had het wel gelezen, maar het lukt me niet op m'n telefoon een reactie te geven, dus wel wat laat. Maar ik had er inderdaad niet aan gedacht op die manier. Super! Omdat het een herkansing is, heb ik geen colleges meer voor dit vak, dus soms kom ik er echt even niet uit.

Plaats reactie