Dit hele derdegraads formules gebeuren...

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HighWire
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2007, 15:47

Dit hele derdegraads formules gebeuren...

Bericht door HighWire » 26 jun 2007, 16:10

Good day. :)

Ik heb een handjevol aantekeningen gemaakt, om het mijzelf wat makkelijker te maken te werken met derdegraads formules. Ik zit op het MBO ICT en ik heb nog een toets hierover te maken aanstaande vrijdag, anders kan ik niet naar het HBO. (Juist, pijnlijk)

Ik geloof dat ik het aardig onder de knie heb, maar ik wil toch graag even kijken of er nog fouten in mijn interpretatie van dit hele derdegraads formules gebeuren.
Derdegraads Functies

OPLOSSEN
- Wanneer er een X-waarde van een derdegraads functie bekend is die op nul uitkomt, dan kan er met deze een staartdeling worden gemaakt van de derdegraads functie. Deze komt uit in een tweedegraads functie, en kan in combinatie met de ABC formule worden gebruikt om de overige nulpunten terug te vinden.

DIFFERENTIEREN
- Een derdegraads formule differentieren (Bijvoorbeeld 3x^3 + 2x^2 + 1x wordt 3 * 3x^2 + 2*2x +1 ) kan worden gedaan als het richtingscoëfficient van een derdegraadsformule moet worden uitgerekend. Wanneer de X-waarde wordt ingevuld in de tweedegraadsformule, dan is het antwoord het richtingscoëfficient.

RAAKLIJN UITREKENEN IN GEGEVEN PUNT IN EEN DERDEGRAADS FORMULE
- Als in een gegeven derdegraadsfunctie bijvoorbeeld (Y=13 & X=26) is, dan is de raaklijn (Y=X+13)

STATIONAIRE PuNTEN BEREKENEN VAN EEN DERDEGRAADS FORMULE
- Dit kan worden gedaan door de nulpunten uit te rekenen wanneer de derdegraadsformule is gedifferentieerd.

SNIJPUNT MET DE Y-AS BEREKENEN
- Dit kan worden berekend door x=0 in te vullen en de uitkomst van y op te schrijven.
By the way, we hoeven niet zélf afgeleiden te berekenen voor het oplossen van een derdegraads functie. Dit zal voorgekauwd en wel bij ons op het proefwerkblaadje verschijnen. Kwestie van 'trucjes' toepassen.

Thanks in advance! :)
Avast ye, software pirates. Yarrgh.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Bericht door SafeX » 26 jun 2007, 21:22

Weet je nu hoe je bv x³+2x²+3x-6=0 oplost?

Bij de raaklijn heb je een richtingscoeff nodig, het vb dat je geeft is te summier!
Gegeven: y=x³+2x²+3x-6,
Probeer eens de raaklijn te bepalen in het raakpunt waarvan de x-waarde 0 is.

Gebruikersavatar
HighWire
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2007, 15:47

Bericht door HighWire » 27 jun 2007, 16:31

SafeX schreef:Bij de raaklijn heb je een richtingscoeff nodig, het vb dat je geeft is te summier!
Gegeven: y=x³+2x²+3x-6,
Probeer eens de raaklijn te bepalen in het raakpunt waarvan de x-waarde 0 is.
Ah, dank je! Ik dacht al dat 'ie niet helemaal klopte!
RAAKLIJN UITREKENEN IN GEGEVEN PUNT IN EEN DERDEGRAADS FORMULE
- Dit is een kwestie van het richtingscoëfficient te bepalen van bij de grafiek van de derdegraadsformule op een gegeven punt in X. De formule voor de raaklijk wordt nu dus: X*rico - Y-waarde van gegeven punt in derdegraads formule.
Zó. :)
SafeX schreef: Weet je nu hoe je bv x³+2x²+3x-6=0 oplost?
Deels. Je moet minstens één nulpunt zoeken, en met behulp van de X-waarde van dat nulpunt de staartdeling maken, right? :)
Avast ye, software pirates. Yarrgh.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Bericht door SafeX » 28 jun 2007, 09:41

HighWire schreef:
SafeX schreef:Bij de raaklijn heb je een richtingscoeff nodig, het vb dat je geeft is te summier!
Gegeven: y=x³+2x²+3x-6,
Probeer eens de raaklijn te bepalen in het raakpunt waarvan de x-waarde 0 is.
Ah, dank je! Ik dacht al dat 'ie niet helemaal klopte!
RAAKLIJN UITREKENEN IN GEGEVEN PUNT IN EEN DERDEGRAADS FORMULE
- Dit is een kwestie van het richtingscoëfficient te bepalen van bij de grafiek van de derdegraadsformule op een gegeven punt in X. De formule voor de raaklijk wordt nu dus: X*rico - Y-waarde van gegeven punt in derdegraads formule.
Zó. :)
SafeX schreef: Weet je nu hoe je bv x³+2x²+3x-6=0 oplost?
Deels. Je moet minstens één nulpunt zoeken, en met behulp van de X-waarde van dat nulpunt de staartdeling maken, right? :)
Met dat citaat over de raaklijn zou ik(!) de opgave niet kunnen oplossen!!!
Probeer die opgaven eens te maken.

Plaats reactie