hoe kom je aan dit antwoord

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
ceitwa
Vast lid
Vast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 aug 2014, 19:23
Locatie: Zuid Beveland
Contacteer:

Re: hoe kom je aan dit antwoord

Bericht door ceitwa » 04 mar 2015, 20:11

dus hier ga ik de fout in

((2cos(x)- sin (x))* (sin(x) -cos (x))) - ((2sin (x) +cos(x))*((cos (x) +sin(x)))

wordt

(2cos(x)* sin(x) )-( 2cos(x)* cos (x)) – (sin (x)* sin (x)) –( 2sin (x)* cos (x)) +(2sin (x)* sin(x))+( cos(x)* cos(x)) + (cos(x)* sin(x))
mvgr Ellen

ceitwa
Vast lid
Vast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 aug 2014, 19:23
Locatie: Zuid Beveland
Contacteer:

Re: hoe kom je aan dit antwoord

Bericht door ceitwa » 04 mar 2015, 20:18

volgende stap
(2cos(x)* sin(x) )- 2cos^2(x) – sin^2(x)–( 2sin (x)* cos (x)) +2sin ^2(x)+cos^2(x)+ (cos(x)* sin(x))

(2cos(x)* sin(x) = ( 2sin (x)* cos (x)) = sin(2x)


sin(2x)- 2cos^2(x) – sin^2(x)–sin(2x) +2sin ^2(x)+cos^2(x)+ (cos(x)* sin(x))

en die vallen tegen elkaar weg

- 2cos^2(x) – sin^2(x) +2sin ^2(x)+cos^2(x)+ (cos(x)* sin(x))
mvgr Ellen

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: hoe kom je aan dit antwoord

Bericht door David » 04 mar 2015, 20:22

ceitwa schreef:((2cos(x)- sin (x))* (sin(x) -cos (x))) - ((2sin (x) +cos(x))*((cos (x) +sin(x)))
Ja, daar ben ik ook mee verder gegaan.
ceitwa schreef:(2cos(x)* sin(x) )-( 2cos(x)* cos (x)) – (sin (x)* sin (x)) + [??] ( 2sin (x)* cos (x)) +(2sin (x)* sin(x))+( cos(x)* cos(x)) + (cos(x)* sin(x))
Ik zou 8 termen verwachten in plaats van 7. De vraagtekens tussen haken is waar ik nog een term had. Kijk nog eens naar de tekens (+ en -) van de termen erna. Ik heb een min dikgedrukt en groot. Had je het zo bedoeld dat je die met alle termen vermenigvuldigd?
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: hoe kom je aan dit antwoord

Bericht door SafeX » 04 mar 2015, 21:08

ceitwa schreef:dus hier ga ik de fout in

((2cos(x)- sin (x))* (sin(x) -cos (x))) - ((2sin (x) +cos(x))*((cos (x) +sin(x)))

wordt

(2cos(x)* sin(x) )-( 2cos(x)* cos (x)) – (sin (x)* sin (x)) –( 2sin (x)* cos (x)) +(2sin (x)* sin(x))+( cos(x)* cos(x)) + (cos(x)* sin(x))

(2cos(x)* sin(x) )-( 2cos(x)* cos (x)) – (sin (x)* sin (x)) hier vergeet je iets - ( 2sin (x)* cos (x)) +(2sin (x)* sin(x))+( cos(x)* cos(x)) + (cos(x)* sin(x))

ceitwa
Vast lid
Vast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 aug 2014, 19:23
Locatie: Zuid Beveland
Contacteer:

Re: hoe kom je aan dit antwoord

Bericht door ceitwa » 05 mar 2015, 19:56

grrr dom zeg. heb het nu even op papaier uitgegeschreven met sin(x) vervangen door a en cos(x) vervangen door b

het is de letterbrij waar ik niet door kwam. nu even terug vertalen naar sin en cos en dan heb ik dus

2cos(x)sin(x)-2cos^2(x)-sin^2(x)+ cos(x)sin(x) -2sin(x)cos(x)- 2sin^2(x)-cos^2(x)-cos(x)sin(x)

en dan vallen erineens een hoop kwartjes

2cos(x)sin(x)- 2sin(x)cos(x)valt weg

cos(x)sin(x)- sin(x)cos(x) valt weg

blijft over

-2cos^2(x)-sin^2(x)- 2sin^2(x)-cos^2(x)

dat is -3cos^2(x)- 3sin^2(x)

dat is -3(cos^2(x)+sin^2(x))

en cos^2(x)+sin^2(x) = 1

dus dan blijft er - 3 over...


pfff zo simpel weer he.. wat ik dus nu geleerd heb is dat ik voor mijn eigen duidelijkheid gewoon bij dit soort lappen tekst beter even a en b kan invullen waardoor de letterbrij overzichtelijk blijft.

bedankt voor het op weg helpen
mvgr Ellen

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: hoe kom je aan dit antwoord

Bericht door David » 05 mar 2015, 20:00

Goed bezig, goed idee met de letters!
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: hoe kom je aan dit antwoord

Bericht door SafeX » 05 mar 2015, 20:05

ceitwa schreef: pfff zo simpel weer he.. wat ik dus nu geleerd heb is dat ik voor mijn eigen duidelijkheid gewoon bij dit soort lappen tekst beter even a en b kan invullen waardoor de letterbrij overzichtelijk blijft.
Goed gedaan ... , ja je zal bij dit soort werk heel secuur moeten zijn en jezelf steeds controleren.

ceitwa
Vast lid
Vast lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 aug 2014, 19:23
Locatie: Zuid Beveland
Contacteer:

Re: hoe kom je aan dit antwoord

Bericht door ceitwa » 06 mar 2015, 21:36

bedankt voor de hulp.. zelfstudie is leuk maar soms kom je vast te zitten en dan zijn jullie hier toch wel van onschatbare waarde :D
mvgr Ellen

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: hoe kom je aan dit antwoord

Bericht door SafeX » 06 mar 2015, 22:13

Ok, succes!

Plaats reactie