Lineaire differentiaalvergelijking

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
balladeur
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2015, 07:46

Lineaire differentiaalvergelijking

Bericht door balladeur » 31 mei 2015, 14:25

Ik heb een vraagstuk waar het mij niet lukt om de differentiaalvergelijking voor op te maken. Het vraagstuk gaat als volg: Gebouw wordt verwarmd: Bij 20° slaat de verwarming aan tot een temp van 23° bereikt wordt. Daarna slaat de verwarming af. De snelheid waarmee het gebouw afkoelt is evenredig met het verschil tussen de buiten en binnen temperatuur. De evenredigheidsfactor is 0.0038 indien de tijd in minuten wordt uitgedrukt. De buitentemperatuur is 4°. Gevraagd is hoeveel tijd er verstrijkt tussen het afslaan en aanslaan van de verwarming?

Mocht iemand mij kunnen helpen om de differentiaal op te stellen zou dit een grote hulp zijn. Ik zit er al namelijk een tijdje mijn hoofd bij te breken.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Lineaire differentiaalvergelijking

Bericht door SafeX » 01 jun 2015, 14:28

balladeur schreef: De snelheid waarmee het gebouw afkoelt is evenredig met het verschil tussen de buiten en binnen temperatuur. De evenredigheidsfactor is 0.0038 indien de tijd in minuten wordt uitgedrukt.
Wat noteer jij voor de snelheid van afkoeling ... , gebruik voor temperatuur T en voor tijd t
Er staat dat deze snelheid evenredig is met het verschil tussen ... , hoe noteer je dat ...

Plaats reactie