Inverteerbaarheid van discrete systemen

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
FRISOtto
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2016, 13:17

Inverteerbaarheid van discrete systemen

Bericht door FRISOtto » 07 apr 2016, 13:43

Hallo allemaal! Dit is mijn eerste post op dit forum. Ik heb gezocht naar dit onderwerp, maar ik heb het niet kunnen vinden.

Voor mijn studie ben ik bezig met het leren van de wiskunde dat aan de basis ligt voor digitale signaalbewerking (systeem eigenschappen, Z-transformaties, Fourier, etc.). Van enkele systeemeigenschappen moeten we kunnen bewijzen dat een systeem ze wel of niet heeft. Zo moeten we kunnen bewijzen dat een systeem inverteerbaar is, of we moeten het tegendeel bewijzen. De leerstof die we hierover hebben ontvangen is zeer beperkt en op het grote machtige internet heb ik mijn antwoord ook niet kunnen vinden tot nu toe.

Een voorbeeldopgave:

Bewijs dat dit systeem wel/niet inverteerbaar is.


De gegeven uitwerking voor een tegenbewijs:
dus
dus

Hierbij werd uitgelegd dat we een en een moeten kiezen, zodat dit voor minimaal één geval niet uitkomt en dat het systeem dus niet inverteerbaar is.

Dit klinkt heel vaag, maar beter dan dit begrijp ik het zelf helaas niet. Voor mijn gevoel komen de gekozen getallen volledig uit de lucht vallen. Wat is hierin het stappenplan dat ik moet volgen? Wat zie ik over het hoofd?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Inverteerbaarheid van discrete systemen

Bericht door SafeX » 07 apr 2016, 16:36

Zijn 1 en -1 toelaatbare uitkomsten in een discreet systeem ...

Ga na of de beweringen (dan) kloppen ...

Plaats reactie