Optimalisatie

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.

Optimalisatie

Berichtdoor ThomsCalrissian » 14 Jan 2017, 05:15

Als een vrachtwagen (10+x/5) liter verbruikt per 100 km en x= km/h en ze hebben iemand in loondienst aan 25/uur wat is dan de optimale snelheid om te rijden. Onder de 25km uur verbruik de vrachtwagen 15 liter en hij mag max 100km/h rijden.
Weet dat ik de afgeleide moet zoeken voor de extrema maar ik vind de vergelijking niet.
ThomsCalrissian
Nieuw lid
Nieuw lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 17 Okt 2016, 10:44

Re: Optimalisatie

Berichtdoor arie » 14 Jan 2017, 12:44

Het is gebruikelijk om snelheid = v te noemen en de afstand = x, dus:
... Als een vrachtwagen (10+v/5) liter verbruikt per 100 km en v = km/h ...

Bekijk een afstand van x = 100 km:
x = v * t wordt dan 100 = v * t, dus
t = 100 / v.

De loonkosten L zijn dan 25 * t = 25 * 100 / v
de brandstofkosten B zijn dan (10 + v / 5) * p
(p = brandstofprijs per liter, die zal ook in de opgave gegeven zijn)

en de totale kosten K zijn
K = L + B

Kom je zo verder?
arie
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3017
Geregistreerd: 09 Mei 2008, 09:19

Re: Optimalisatie

Berichtdoor ThomsCalrissian » 15 Jan 2017, 13:08

Moet B niet B/100 worden aangezien het verbruik per 100km is ?
ThomsCalrissian
Nieuw lid
Nieuw lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 17 Okt 2016, 10:44

Re: Optimalisatie

Berichtdoor ThomsCalrissian » 15 Jan 2017, 13:36

Met Brandstof aan 1€ krijg ik.
A= Afstand (constante)

K(v)= A/v*25 + (10+5/v)/100*A

Als

K'(v) = -25A/x^2 + A/500

Nulpunten zijn dan v = sqrt(5) *50 en -sqrt(5)*50

Met een domein van [25,100] vallen deze nulpunten uit men vergelijking. Ik vind de vergelijking om af te leiden precies wat vreemd voor extrema.
ThomsCalrissian
Nieuw lid
Nieuw lid
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 17 Okt 2016, 10:44

Re: Optimalisatie

Berichtdoor arie » 15 Jan 2017, 19:23

Ik had bovenstaande berekend per 100 km. De brandstofkosten en loonkosten zijn evenredig aan de afstand, dus maakt de afstand voor de bepaling van de optimum snelheid niet uit. Aan het eind van de berekening, als je K'(v)=0 stelt, zie je ook dat afstand A inderdaad wegvalt.

Als je de afstand A noemt,
dan worden de loonkosten L = 25 * A / v
en de brandstofkosten B = (A/100) * (10 + v/5).
De kosten worden dan inderdaad
K(v) = L + B
= 25*A/v + (A/100) * (10 + v/5)
(ik denk dat je 5/v een typefoutje was)
= 25*A/v + (A/10) + A*v/500
en
K'(v) = -25A/v^2 + A/500
Stel K'(v) = 0, dan is
v1 = sqrt(5) * 50 ~= 111.80 km/uur
en
v2 = -sqrt(5) * 50 ~= -111.80 km/uur
Dit had je allemaal ook gevonden.

De vrachtwagen moet vooruit, dus v2 valt af.
De snelheid wil je tussen 25 en 100 km per uur hebben,
de minimale kosten liggen bij v = 111.80, dus buiten dit interval.
Kijk nu naar de kostenfunctie
K(v) = 25*A/v + (A/10) + A*v/500
en de afgeleide
K'(v) = -25A/v^2 + A/500
Hoe beweegt de kostenfunctie binnen het interval [25, 100]?
Dwz: is het een stijgende of dalende functie? En zijn er nog andere maxima of minima?
Voor welke (toegestane) snelheid v zijn de kosten dus minimaal?
arie
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3017
Geregistreerd: 09 Mei 2008, 09:19


Terug naar Analyse & calculus

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron

Wie is er online?

Er zijn in totaal 3 gebruikers online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 3 gasten (Gebaseerd op de gebruikers die actief waren gedurende 5 minuten)
De meeste gebruikers ooit tegelijkertijd online was 649 op 31 Okt 2014, 18:45

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten
Copyright © 2009 Afterburner - Free GPL Template. All Rights Reserved.