Indien de reeksuitwerking klopt.
Hebben we telkens
1/n-1 - 1/n als term .
Maar hoe gaan we naar de algemene formule.
Zoals n(1/2(6(n-1)/n*2. Voorbeeld.
Het itererrn van onze term brengt ons niet veel verder. Lijkt mij.
Verzin een formule
Re: Verzin een formule
ignaceii schreef:Indien de reeksuitwerking klopt.
Hebben we telkens
1/n-1 - 1/n als term .
Welke opgave en wat bedoel je?
Re: Verzin een formule
Ik vrees dat we verscillende opgaven dooreen haspelen.
Kunnen we ons focussen op de laatste.
1/1**2 + 1/2**2. + 1/3**2+.......+1/100**2 < 2
Hoe te beginnen. Verzin een formule. Waarom Verzin gebruiken. Bedoelt hij noem maar iets.
Kan niet.
Deze oefeningen als starters zijn toch geen starters mijn opinie. Dit doet de student zich afkeren van wiskunde.
Er is ook maar weinig basis om op te steunen.
Kunnen we ons focussen op de laatste.
1/1**2 + 1/2**2. + 1/3**2+.......+1/100**2 < 2
Hoe te beginnen. Verzin een formule. Waarom Verzin gebruiken. Bedoelt hij noem maar iets.
Kan niet.
Deze oefeningen als starters zijn toch geen starters mijn opinie. Dit doet de student zich afkeren van wiskunde.
Er is ook maar weinig basis om op te steunen.
Re: Verzin een formule
Prima, je kan altijd beginnen met eerst één term, dan twee, drie enz en kijken of dit regelmaat biedtignaceii schreef: 1/1**2 + 1/2**2. + 1/3**2+.......+1/100**2 < 2
Hier, een hint: te beginnen met 1/2^2+ ...< 1/(2*1)+1/(3*2)+1/(4*3)...
Wat kan je nu van de term 1/(i^2) zeggen met i>1?
Vraag: waarom gebruik je bv 3**2 ipv 3^2?
Goede raad: maak gebruik van of [Equation Editor]
Re: Verzin een formule
Waar komen deze opgaven vandaan, heb je de vb (daaraan voorafgaand) goed bekeken?Deze oefeningen als starters zijn toch geen starters mijn opinie. Dit doet de student zich afkeren van wiskunde.
Er is ook maar weinig basis om op te steunen.
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1923
- Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
- Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant
Re: Verzin een formule
Ben je toevallig gewend om met Fortran te werken? Daar wordt namelijk ook een dubbele asterisk als operator voor machtsverheffen gebruikt.ignaceii schreef:Ik vrees dat we verscillende opgaven dooreen haspelen.
Kunnen we ons focussen op de laatste.
1/1**2 + 1/2**2. + 1/3**2+.......+1/100**2 < 2
Wat je zou kunnen doen is eerst de partiële sommen bepalen en kijken of dat een idee voor een sluitend bewijs oplevert.ignaceii schreef:Hoe te beginnen.
Dat hangt er maar net van af wat je bij aanvang van het boek al aan wiskundige vooropleiding hebt gehad. Het boek vooronderstelt in ieder geval een wiskundekennis op niveau zesde Middelbaar. Ik weet niet hoe lang je je na het afsluiten van je middelbare schooltijd nog met wiskunde hebt bezig gehouden (ik houd me er in ieder geval nog steeds mee bezig), maar als dit boek naar jouw mening te hoog gegrepen is voor je zou je het boek Wiskundige basisvaardigheden kunnen proberen. Het wordt gebruikt om de wiskunde uit het aso te herhalen, dus misschien is dat meer geschikt voor je.ignaceii schreef:Deze oefeningen als starters zijn toch geen starters mijn opinie. Dit doet de student zich afkeren van wiskunde.
Er is ook maar weinig basis om op te steunen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel