Limieten
Re: Limieten
y1=enz, (denk wel aan haakjes!)
TBLSET TBLStart 1000 en stapgr 1000
TABLE
Daarna kan je zien hoever je WINDOW moet laten lopen om naar de limietwaarde te gaan voor de grafiek.
TBLSET TBLStart 1000 en stapgr 1000
TABLE
Daarna kan je zien hoever je WINDOW moet laten lopen om naar de limietwaarde te gaan voor de grafiek.
Re: Limieten
Klopt de redenering met de uitkomst? Dus -1/1= -1 ?
Ik heb TblStart=1000 en delTbl=1000 gezet. Ik krijg een speciale "tekening" te zien. Maar wat is het verband met -1 dan? In de table zie ik vanaf -1 wel dat er ERROR staat. Dus dat kan eventueel de limiet zijn?
Ik heb TblStart=1000 en delTbl=1000 gezet. Ik krijg een speciale "tekening" te zien. Maar wat is het verband met -1 dan? In de table zie ik vanaf -1 wel dat er ERROR staat. Dus dat kan eventueel de limiet zijn?
Re: Limieten
Ja, -1 is de limietwaarde.Unknown schreef:Klopt de redenering met de uitkomst? Dus -1/1= -1 ?
Ik heb TblStart=1000 en delTbl=1000 gezet. Ik krijg een speciale "tekening" te zien. Maar wat is het verband met -1 dan? In de table zie ik vanaf -1 wel dat er ERROR staat. Dus dat kan eventueel de limiet zijn?
Kennelijk heb je de functie y1 niet goed ingetypt!?!
En je moet wel naar de tabel kijken (dat is geen tekening).
Re: Limieten
Ja inderdaad. Maar in de tabel geeft de GR error aan vanaf -1, -2, .... Dus duidt dit op de limiet?
Re: Limieten
Laat eens zien wat je intypt: y1=...
Re: Limieten
Ik geef in: Y1 = ((sqr(2x+3)-(x²+1))/(x-2))
Re: Limieten
Het moet zijn: (V(2x+3)-V(x²+1))/(x-2)
In de grafiek is er een vert as voor x=2, maar die is niet van belang want je kijkt naar zeer grote pos waarden van x en dan mag er geen ERROR optreden.
In de grafiek is er een vert as voor x=2, maar die is niet van belang want je kijkt naar zeer grote pos waarden van x en dan mag er geen ERROR optreden.
Re: Limieten
Ah ja. Inderdaad ik heb een fout gemaakt. Als je dan in tabel gaat kijken zie je -0,992.
Hanteer ik bij de volgende oefening hetzelfde stramien?
Hanteer ik bij de volgende oefening hetzelfde stramien?
Re: Limieten
Maak maar 3 en 5 op dezelfde manier.
Re: Limieten
Ok en de rest van de oefeningen? Volgens andere methodes? Bijvoorbeeld 2.
Re: Limieten
Bedenk dat:
als x naar oneindig loopt.
als x naar oneindig loopt.
Re: Limieten
Als eerste vraag: Waarom mag je die 1 laten vallen?
Krijg je dan onder de derdemachtswortel niet 8 x oneindig is oneindig?
Krijg je dan onder de derdemachtswortel niet 8 x oneindig is oneindig?
Re: Limieten
Wat maakt 1 uit als je er -10^100 bij optelt.
Wat is:
Of (...)³=-8x³, dit moet je toch wel weten.
Wat is:
Of (...)³=-8x³, dit moet je toch wel weten.
Re: Limieten
derdemachtswortel(-8 x oneindig³)= blijft dit niet -oneindig?
Maar je moet een getal uitkomen.
Hiermee zit ik in de knoop precies.
En bij oefening 3 krijg ik: 9x² - x² + x + 4 = 8x² + x + 4 = dan oneindig invullen blijft oneindig geven
Bij oefening 5 krijg ik: x² + 1 - 4x² - x -1 = -3x² - x = x ( -3x - 1) = dan ondeindig invullen dat geeft min oneindig
Kan dit kloppen? Mijn vraag hierbij is: wanneer weet je dat je op een getal uitkomt en wanneer op plus of min oneindig?
Maar je moet een getal uitkomen.
Hiermee zit ik in de knoop precies.
En bij oefening 3 krijg ik: 9x² - x² + x + 4 = 8x² + x + 4 = dan oneindig invullen blijft oneindig geven
Bij oefening 5 krijg ik: x² + 1 - 4x² - x -1 = -3x² - x = x ( -3x - 1) = dan ondeindig invullen dat geeft min oneindig
Kan dit kloppen? Mijn vraag hierbij is: wanneer weet je dat je op een getal uitkomt en wanneer op plus of min oneindig?
Re: Limieten
1. Vorige post: je hebt een belangrijke vraag niet beantwoord.
3 en 5: waar heb je T en N mee vermenigvudigd? Wat wordt dus(!) de breuk en wat gebeurt daarmee?
3 en 5: waar heb je T en N mee vermenigvudigd? Wat wordt dus(!) de breuk en wat gebeurt daarmee?