gevraagd hulp bij formule voor omzet prognose

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
jw coers
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2009, 23:43

gevraagd hulp bij formule voor omzet prognose

Bericht door jw coers » 17 feb 2009, 23:59

geachte lezers,

Ik heb het volgende probleem welke ik aan u voor wil leggen. Wellicht zijn hier mede forrum leden die mij wat verder kunnen helpen.

Mijn probleem is de volgende± ik ben werkzaam bij een bouw bedrijf. Ik ben op dit moment druk doende een nauwkeurige voorspelling te maken van de omzet prognose. Tot nu toe worden de projecten rechtlijnig in de tijd uitgezet. Ik bedoel hiermee het volgende: Een project van 1 miljoen euro heeft een uitvoeringsduur van 12 maanden. De maand omzet van het project wordt dan alsvolgt berekend 1 miljoen / 12 maanden = 83.333,-- euro. Op zich een logische redenatie echter er zit 1 grote maar bij en dat is dat de omzet van het project niet rechtlijnig is. in het begin van het project is de omzet lager in het midden is de opzet groter om aan het eind van het project weer lager.

Mijn vraag is de volgende: wie kan mij aan een formule helpen die ik toe kan passen bij het berekenene van de omzet van het project die dichter bij de praktijk aansluit. Deze formule wil ik dan in excel gaan gebruiken zodat ik alle projecten opgeteld een beter bij de werkelijkheid komende omzet prognose kan maken. Ik ben benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen. alvast bedankt voor de door u genomen moeite

Met vriendelijke groet J.W. Coers

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: gevraagd hulp bij formule voor omzet prognose

Bericht door arie » 18 feb 2009, 00:40

Dan heb je een (relatief) verloop van de omzetverhouding nodig, bijvoorbeeld van januari t/m december:
(1, 1, 2, 2, 3, 3.2, 4, 5.1, 4, 3, 2, 1)
Dit is een schatting die je zelf moet maken, bv op basis van voorgaande jaren of andere projecten.
(elk getal is in feite een gewichtsfactor voor de betreffende maand: bijvoorbeeld hier: maart 2 keer zoveel omzet dan in januari, juli 4 keer zoveel dan in januari etc)

De som van deze 12 getallen is gelijk aan 31.3 (deze som hoeft dus niet per se een mooi rond getal te zijn).
Deel nu alle maandgetallen door deze som:
(0.032, 0.032, 0.064, 0.064, 0.096, 0.103, 0.128, 0.163, 0.128, 0.096, 0.064, 0.032)

Vermenigvuldig tenslotte de resultaten met de totale omzetprognose, bijvoorbeeld 1 miljoen euro, en je vindt de maandprognoses:
(32000, 32000, 64000, 64000, 96000, 103000, 128000, 163000, 128000, 96000, 64000, 32000)

Het totaal is niet helemaal gelijk aan 1000000 (hier: 1002000), dit komt door afrondingsfouten (ik werk hier met 3 significante cijfers, Excel zal het zeer nauwkeurig doen).

Is dit wat je bedoelt??

jw coers
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2009, 23:43

Re: gevraagd hulp bij formule voor omzet prognose

Bericht door jw coers » 18 feb 2009, 01:20

Arie,
allereerst bedankt dat je deze moeite hebt willen doen. Dit is wel wat ik bedoel. waar ik echter naar op zoek ben is een (min of meer) standaard formule waarin een aantal variabelen zitten en wel de volgende: 1 het bedrag (in euro's) van de opdracht 2 de doorlooptijd (in maanden) van de opdracht. mijn idee is dan dat ik deze variabelen invul zodat er maandelijk een prognose van de omzet van die maand uitkomt. Zoals ook jij al aangeeft hebben de meeste projecten ongeveer (op basis van eerdere project gegevens) het zelfde omzet verloop. Eventueel kan ik nog op basis van specifieke project kenmerken (bijvoorbeeld renovaties versus nieuwbouw) de formule nog enigzins aanpassen. In ieder geval erg bedankt voor je eerste aanzet.

Met vriendelijke groet
J.W. Coers

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: gevraagd hulp bij formule voor omzet prognose

Bericht door arie » 18 feb 2009, 12:58

In de methode die ik beschreef ben je vrij in het aantal maanden en het totaalbedrag.
Het nadeel is wel dat je voor elke projectduur de maandgewichten moet hebben.
Het voordeel is dat je met een tabel/vector-vorm van gewichten elke vorm van de gewichtcurve kan maken, zo veel mogelijk aangepast aan de realiteit.

Als je de gewichtcurve in een model/formule vangt, zullen de maandprognoses wel direct uit te rekenen zijn, maar ook minder nauwkeurig zijn.
Neem bijvoorbeeld een kwadratisch model in mijn bovenstaande voorbeeld, de best passende parabool door de gewichtspunten (maanden nummeren van 1 t/m 12) is dan gewicht y = -0.0996*x^2 + 1.4108*x - 1.1659.
Als je deze plot (bv in Excel) zie je dat er toch wel behoorlijke afwijkingen tov de historisch bepaalde waarden zijn.

Je zou dit kunnen opvangen door 1 gewichtcurve te maken met bijvoorbeeld 10 tijdpunten, en op basis hiervan de gewichten van elk project per maand door interpolatie te berekenen.

Mocht je de voorkeur geven aan een algemeen model (dat dan wsch toch wel beter zal zijn dan het huidige lineaire model), dan zal je de prognose in een (bijvoorbeeld kwadratische) functie moeten samenvatten.

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: gevraagd hulp bij formule voor omzet prognose

Bericht door arie » 05 jun 2015, 10:50

Bij het opstellen van een omzetprognose voor projecten moet rekening gehouden met het verloop (parabool).
Ik had in gedachte om per project 100 punten te nemen, en deze 100 punten per maand te verdelen.
Het ene project moeten deze punten over 6 maanden verdeeld worden, het volgende project wordt over 14 maanden verdeeld enz.

Uiteindelijk krijg ik dus per project per maand een getal wat ik kan vermenigvuldigen met de aanneemsom.

Hoe kan ik een model, formule of functie opzetten?
Zie bijvoorbeeld http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_regression

Je hebt je omzetprognose (y) als parabolische functie van tijdpunten (x).
Je zoekt dan b0, b1 en b2 in de vergelijking



Op de wiki pagina vormen b0, b1 en b2 de vector beta:



Bij lineaire regressie wordt de optimale least square beta gegeven door:



Zie deze paragraaf op wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_reg ... techniques

In het voorbeeld hierboven is



In de eerste kolom x^0 = 1, in de tweede kolom x^1 = x (de waarden van x, in dit geval de tijdpunten), in de derde kolom de waarden van x^2.

is de getransponeerde van X

is de inverse van matrixproduct

y = de vector met alle 12 bekende waarden van y:



Via matrix/vector vermenigvuldiging vind je dan:


Plaats reactie