formule jacobsstaf

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Zorkhan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2007, 14:49

formule jacobsstaf

Bericht door Zorkhan » 10 mar 2007, 15:03

Hallo,

Voor mijn praktische opdracht wiskunde over hoogtemeting moest ik o.a. de Jacobsstaf behandelen, maar nu blijkt dat ik een bespreking met mijn leraar krijg die het uiteindelijke cijfer van mijn opdracht zal bepalen.

Het probleem is dat ik wel weet wat de formule is, dat is namelijk:

hoogte voorwerp= tan(cos-1(Ha/wortel van Ha^2 + sG^2) + 2 * cos-1 ( Ls / wortel van (Ls / 2)^2 + Ls^2) - 90º) * sG + Ha

De symbolen tan en cos¯¹ spreken voor zich, sG betekend in deze formule het eindpunt van het voorwerp, Ha blijft de ooghoogte, Hs voor de lengte van de verticale stok, de afstand van het oog tot de verticale stok is Ls en de hoogte van het voorwerp is Hg.

De bedoeling is, dat ik tijdens de bespreking de formule kan uitleggen, zoals uitleggen waarom je Ha moet delen door de wortel van Ha^2 + sG^2 enz.

Kan iemand me hier mee helpen? Ik ben niet zo goed in wiskunde en ik moet echt een logische verklaring hebben voor deze formule.

voor meer informatie over de formule: http://de.wikipedia.org/wiki/Jakobsstab (het is wel Duits, maar de formule ziet er hier beter uit, omdat het in een afbeelding wordt weergegeven)

Alvast bedankt!

Plaats reactie