Partiele afgeleide notatie

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
koalala
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2013, 17:54

Partiele afgeleide notatie

Bericht door koalala » 31 mar 2013, 18:03

hoi, ik leer wiskunde van khanacademy.org voor het vwo wiskunde b examen.
de twee gebruiken verschillende notatie en ik ben niet bekend met degene
die op het vwo examen wordt gebruikt.

het gaat om de eerste vraag in deze pdf:
http://www.examenblad.nl/9336000/1/j9vv ... estand.pdf

wat ik wil weten is het volgende:

- f kleine a (x), betekent dat gewoon de partiele afgeleide van x with respect to a?(kan even niet op de nederlandse term komen)
- het volgende teken dat ik niet herken lijkt op een 1 met een streepje erdoorheen, wat betekent dit?
- de stipjes naast de a in de eerste vergelijking en naast de e in de tweede vergelijking (de primitieve functie), wat betekenen die?

alvast bedankt

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Partiele afgeleide notatie

Bericht door arno » 31 mar 2013, 19:01

koalala schreef:wat ik wil weten is het volgende:

- f kleine a (x), betekent dat gewoon de partiele afgeleide van x with respect to a?(kan even niet op de nederlandse term komen)
Nee, partiële afgeleiden komen pas in het wiskunde-onderwijs op het HBO en de universiteit aan de orde. Hier wordt met een collectie functies bedoeld, waarbij het voorschrift een variabele a bevat. Voor iedere waarde van a heb je een bepaald functievoorschrift.
koalala schreef:- het volgende teken dat ik niet herken lijkt op een 1 met een streepje erdoorheen, wat betekent dit?
Ik neem aan dat je bedoelt. Dit is gewoon een breuk met 1 als teller en a als noemer. Het streepje is dus een gewone breukstreep die het onderscheid tussen teller en noemer aangeeft.

koalala schreef:- de stipjes naast de a in de eerste vergelijking en naast de e in de tweede vergelijking (de primitieve functie), wat betekenen die?
Dat is een gewone punt om net als in een gewone zin het einde van die zin weer te geven.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

koalala
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2013, 17:54

Re: Partiele afgeleide notatie

Bericht door koalala » 01 apr 2013, 11:19

bedankt voor je reply, maar ik snap t nog steeds niet helemaal.

-je ziet geen 1 met een streepje erdoor op de link die ik stuurde?
ik heb heel ver ingezoomd en zie geen a, het lijkt gewoon op de onderkant van een 1
-de punten die ik bedoel staan IN de vergelijkingen, er staat er ook een aan het einde van de zin
waarin de vergelijkingen genoemd worden, maar die bedoelde ik niet.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Partiele afgeleide notatie

Bericht door SafeX » 01 apr 2013, 11:46

a is een parameter ...
koalala schreef: -de punten die ik bedoel staan IN de vergelijkingen, er staat er ook een aan het einde van de zin
waarin de vergelijkingen genoemd worden, maar die bedoelde ik niet.
Ik zie geen verg, dus wat bedoel je ... ?

koalala
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2013, 17:54

Re: Partiele afgeleide notatie

Bericht door koalala » 01 apr 2013, 12:28

ik bedoel het allereerste stuk waar een functie voorkomt,

fa(x)= (1? ax) e^-ax

zijn de punten misschien gewoon vermenigvuldigingstekens?
en is de 1 misschien doorgestreept omdat in de oplossing iets in 1 verandert en daarna verdwijnt in de notatie?

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Partiele afgeleide notatie

Bericht door arno » 01 apr 2013, 17:06

koalala schreef:ik bedoel het allereerste stuk waar een functie voorkomt,

fa(x)= (1? ax) e^-ax

zijn de punten misschien gewoon vermenigvuldigingstekens?
en is de 1 misschien doorgestreept omdat in de oplossing iets in 1 verandert en daarna verdwijnt in de notatie?
Achter die 1 staat gewoon een minteken omdat je daar ax van aftrekt. De punt die daar achter staat duidt inderdaad op een vermenigvuldigingsteken. Nu je dit zo aangeeft is het voor mij ook duidelijk wat je eigenlijk precies bedoelde. Wat jij een vergelijking noemt is overigens geen vergelijking, maar een functievoorschrift.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

koalala
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2013, 17:54

Re: Partiele afgeleide notatie

Bericht door koalala » 01 apr 2013, 21:52

ok het is opgelost.
het bleek dus dat de geweldige nieuwe pdf reader van firefox op willekeurige
plaatsen tekens over elkaar heen kopieerde zodat het eruit zag alsof er vreemde,
mij onbekende notatie stond.

en alle mensen waar ik hulp aan vroeg zagen iets anders,
dus niemand wist waar ik het nou eigenlijk over had.

bedankt voor alle hulp en sorry voor de verwarring!

Plaats reactie