Hulp gevraagd bij differentiëren (van eenvoudige e-macht)

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
cornelisv
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2013, 10:46

Hulp gevraagd bij differentiëren (van eenvoudige e-macht)

Bericht door cornelisv » 04 apr 2013, 11:21

Ik heb vandaag mijn wiskundekennis onder het stof vandaan gehaald, maar begrijp na heel wat gemorrel uiteindelijk niet wat er fout gaat.

Ik heb een formule in de vorm:

Ik heb de gemiddelde en de standaarddeviatie van , en wil de gemiddelde berekenen. Ik had bedacht dat ik dat kon doen door de PDF (kansdichtheid) te vermenigvuldigen met en daarvan de afgeleide gelijk te stellen aan 0, en de resulterende in te vullen in .

De formule voor kansdichtheid is:
Door te vermenigvuldigen kom ik op

Ik denk dat het hier fout gaat, ik haal de breuk eruit en differentieer:


afgeleide

Als ik die gelijk stel aan 0 (in MS Excel), komt er precies de gemiddelde uit, niet een andere die de gemiddelde zou geven. Doe ik iets helemaal verkeerd? Waar moet ik de fout zoeken?


Bedankt bij voorbaat!

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Hulp gevraagd bij differentiëren (van eenvoudige e-macht

Bericht door SafeX » 04 apr 2013, 11:36

cornelisv schreef: De formule voor kansdichtheid is:
Dit is de kansdichtheid van de normale verdeling met gemiddelde mu en standaarddeviatie sigma.
Dus wat wil je eigenlijk ...

cornelisv
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2013, 10:46

Re: Hulp gevraagd bij differentiëren (van eenvoudige e-macht

Bericht door cornelisv » 04 apr 2013, 11:59

Oké, (bijna) het hele verhaal:

f(x) geeft het verband tussen percentage bodembedekking door planten en bodemerosie. Ik heb een serie waarden voor bodembedekking. Daarvoor heb ik het gemiddelde (mu) en de standaarddeviatie (sigma) berekend. Ik mag er vanuit gaan dat de waarden normaal verdeeld zijn.
Nu wil ik voor de periode waar ik waarden voor heb een gemiddelde bodemerosie berekenen. Omdat f(x) niet lineair is, geeft f(x) van de gemiddelde bodembedekking niet de gemiddelde bodemerosie.

Ik dacht de gemiddelde bodemerosie te berekenen door f(x) te 'wegen' met de kansdichtheid, dus door ze te vermenigvuldigen, en dan het maximum te berekenen door de afgeleide gelijk te stellen aan 0.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Hulp gevraagd bij differentiëren (van eenvoudige e-macht

Bericht door SafeX » 04 apr 2013, 12:49

cornelisv schreef: Ik heb een serie waarden voor bodembedekking. Daarvoor heb ik het gemiddelde (mu) en de standaarddeviatie (sigma) berekend.
Ik dacht de gemiddelde bodemerosie te berekenen door f(x) te 'wegen' met de kansdichtheid, dus door ze te vermenigvuldigen, en dan het maximum te berekenen door de afgeleide gelijk te stellen aan 0.
Je hebt dus mu en sigma bepaald en dat wil je dan nogmaals doen ...

cornelisv
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2013, 10:46

Re: Hulp gevraagd bij differentiëren (van eenvoudige e-macht

Bericht door cornelisv » 04 apr 2013, 20:53

Nee, ik heb mu en sigma voor bodembedekking en wil mu voor bodemerosie.

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3917
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Hulp gevraagd bij differentiëren (van eenvoudige e-macht

Bericht door arie » 05 apr 2013, 11:10

Je hebt een normaal verdeelde x met bekend gemiddelde mu, standaard deviatie sigma en bekende PDF = .
Nu heb je ook een variabele y gedefinieerd door
dus


De PDF van y = en de gemiddelde waarde van y = E(g(X)) vind je dan in de
paragraaf Dependent variables and change of variables op deze pagina:
http://en.wikipedia.org/wiki/Probabilit ... _variables
(met E(g(X)) op 2 manieren te berekenen)

Doordat je g() als exponentiele functie gedefinieerd hebt is zeer scheef en lijkt me de standaard deviatie van y minder zinvol.

Noot: als je de afgeleide van nul stelt vind je de modus = de top van deze functie. In een scheve verdeling is dit niet meer gelijk aan het gemiddelde.

Zocht je dit?

Plaats reactie