Differentiëren

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
sallander
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2013, 17:48

Differentiëren

Bericht door sallander » 06 apr 2013, 17:54

Goedendag allen,
Ik ben nieuw hier, ik heb dit forum doorgekeken om een uitleg voor differentiëren.
Hier snap ik dus totaal niets van. Ik heb er een middag naar zitten kijken, maar ik kom zelf weinig verder.

Ik ben het nodig om mijn schakelvak te kunnen halen, daarom hoop ik zo dat jullie me iets verder kunnen helpen.

Ik snap het volgende niet; ik snap dat je met differentiëren naar extreme waarden toe kunt rekenen, ik weet dat dat je een afgeleide functie kunt krijgen door de exponent van x met 1 te verminderen en de functie met de oorspronkelijke exponent te vermenigvuldigen.
Maar wat ik niet snap zijn de breuken en de wortels.
Kan iemand mij toelichten welke stappen ik moet doen als ik met breuken en wortels te maken krijg om zo aan mijn aan mijn antwoord te komen?

Alvast ontzettend bedankt!

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Differentiëren

Bericht door David » 06 apr 2013, 18:30

Wortels kan je schrijven als machten. Bijv. sqrt(x) = x^0.5.
Breuken kan je differentiëren met de quotiëntregel. Dit hoeft niet als de teller en/of de noemer onafhankelijk zijn van x. bijv. x/2 is een breuk maar het hoeft niet met de quotiëntregel want de noemer is onafhankelijk van x. Dit kan specifieker als je een of meerdere voorbeelden van opgaven kunt laten zien waar je moeite mee hebt.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

arno
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:28
Locatie: Beek en Donk, Noord-Brabant

Re: Differentiëren

Bericht door arno » 06 apr 2013, 19:12

Als je weet dat en kun je deze uitdrukkingen gewoon differentiëren door gebruik te maken van de regel die je noemde.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

sallander
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2013, 17:48

Re: Differentiëren

Bericht door sallander » 06 apr 2013, 19:13

Hartelijk dank David voor je antwoord!

Ik zit met het bijvoorbeeld het met volgende probleem.

Als er dit staat:
f(x)= 3/x hier komt dan uit: -3*1/2x

Ik snap niet hoe en waar de breuk moet komen te staan. Dus hoe verwerk ik de breuk tot een antwoord.

Dit zelfde heb ik bijvoorbeeld met: y= 3*x1/3
Hier komt opeens een wortel uit?

Als je me uit kunt leggen hoe en waar ik breuken kan verwerken en wanneer iets een wortel wordt.

sallander
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2013, 17:48

Re: Differentiëren

Bericht door sallander » 06 apr 2013, 19:18

@Arno Dank voor je formule.
Dat is al iets verhelderend.
Maar kun je me vertellen als ik bijvoorbeeld

y= x5/2

en
y= - 1/2 x1/2

Hoe ik die invoer in je formule?

Dus eigenlijk waar zit ik de teller, de noemer neer?

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Differentiëren

Bericht door David » 06 apr 2013, 19:24

De afgeleide van 3/x = 3 * x^-1 is niet -3*1/2x. Kan je hier de regel toepassen die je eerder noemde?
Voor de tweede, bedoel je ? Je kan hier ook die regel gebruiken. Herschrijf de afgeleide eventueel in de vorm a * x^{p + q} met p geheel en q tussen 0 en 1.
Bijv. Zou je schrijven als en dat geeft
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie