limiet van een complexe functie

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
eva_V
Vast lid
Vast lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 mar 2013, 11:50

limiet van een complexe functie

Bericht door eva_V » 23 mei 2013, 16:41

Ik zou de limiet voor willen berekenen van de functie . Ik vermoed echter dat deze limiet niet bestaat (dus 0 is een essentiële singulariteit van f). Maar het lukt me niet dit aan te tonen. Ik wou proberen enerzijds de limiet voor met en anderzijds de limiet voor met te berekenen en dan zo te zien dat die limieten niet gelijk zijn en dat dus de limiet van voor niet bestaat. Nu is mijn probleem dat ik die twee limieten niet berekend krijg..

Wat ik doe is het volgende:
Enerzijds
weet ik niet hoe te berekenen. De eerste en de derde factor gaan naar 0 in de limiet voor , maar of de tweede factor () naar 0 gaat of naar hangt ervan af of x groter is dan 0 of kleiner...

Anderzijds
waarbij de factor begrensd blijft (modulus = 1). De factor gaat naar 0 en de factor gaat naar . Vermoedelijk moet ik nu de regel van de l'Hopital toepassen, maar als ik dat probeer te doen, bekom ik alleen maar steeds grotere machten van y, ik maak het probleem dus alleen maar moeilijker...

Kan iemand me helpen?

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: limiet van een complexe functie

Bericht door SafeX » 23 mei 2013, 16:48

Je bent er toch, van drie richtingen gaat de limiet naar oneindig alleen voor x<0 is de limiet 0.
Dus ...

Plaats reactie