Inverse functie alleen bij eenduidige functies?

Integraalrekening, afgeleiden, rijen, convergentie & divergentie van reeksen, meervoudige integratie.
Plaats reactie
Kelvin24
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2013, 14:56

Inverse functie alleen bij eenduidige functies?

Bericht door Kelvin24 » 11 okt 2013, 23:52

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over inverse functies. er staat daar iets over, waar ik meer over wil weten. Er staat namelijk dat een functie eenduidig moet zijn als eis. Bestaat er geen inverse functie van meerduidige functies? Zo ja, waarom is dit zo?

Een kort andere vraag. Een eenduidige functie is een functie waarbij je 1 input als output hebt. Een meerduidige functie heeft 2 input en 1 output. Kan een meerduidige functie ook zijn, waarbij je 2 input als output hebt? Of is het altijd zo dat een functie altijd 1 output heeft, maar er wel meerdere inputs heeft?

Alvast bedankt.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Inverse functie alleen bij eenduidige functies?

Bericht door SafeX » 12 okt 2013, 09:28

Kelvin24 schreef: Ik heb een vraag over inverse functies. er staat daar iets over, waar ik meer over wil weten. Er staat namelijk dat een functie eenduidig moet zijn als eis.
Bekijk de definitie van een functie nog eens goed ... , wat moet je dus van een inverse functie eisen?
Bestaat er geen inverse functie van meerduidige functies? Zo ja, waarom is dit zo?
Ja, bekijk de functies van sin, cos en tan en hun inversen, let daarbij vooral op de domeinen van die inverse functies.

Vb: sin(1)=p en arcsin(p)=..., had je dit verwacht?

Nu: sin(8)=p en arcsin(p)=... , verwacht? Verklaar dit antwoord.

Kelvin24
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 mar 2013, 14:56

Re: Inverse functie alleen bij eenduidige functies?

Bericht door Kelvin24 » 12 okt 2013, 14:37

Bedankt Safex ik snap het. Nadat ik heb opgezocht wat een functie is (definitie), snap ik waarom dat als eis is.

Ik ben niet zo bekend met de sinus, cosinus en tangens, maar het is wel fijn dat ik ook weet dat er ook een inverse functie bestaat voor meerduidige functies.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Inverse functie alleen bij eenduidige functies?

Bericht door SafeX » 12 okt 2013, 14:42

Ok, succes.

Plaats reactie