Dankjewel Marco!Hugo schreef:maar wie heeft het terug gezet?
eindexamen vmbo
Het enige wat ik hier hoor, is dat het diep triest is dat het niveau zo bedroefend laag is, ik weet, en de andere ook, heus wel dat het niet aan de leerlingen ligt. Wat die auto van je betrefd, dat moet je zelf weten, ik laat ze er toch liever niet aan zitten, maar een echte vakman, die het vroeger nog geleerd heeft.luijs schreef:Mensen, ik raad jullie allemaal aan eens een keer op een vmbo-school te gaan kijken naar het wiskundeonderwijs. Ik zie jullie een aantal dingen posten waar ik maar met moeite niet op reageer.
Maar voordat ik les ging geven op het vmbo reageerde ik ongeveer ook zo. Er zijn grote verschillen tussen de mensen in nederland, en dat merk je heel goed in een vak als wiskunde. Denk na, jullie die hier posten hebben een IQ van ongeveer 110 tot 130..? Op VMBO-basis is het gemiddeld 75-85. Ze leren wat moeilijker en zien wat moeilijker verbanden enzo. Maar ik laat liever een van hen aan mijn auto klooien dan een van jullie...
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.
-
- Vergevorderde
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
- Locatie: Krimpen aan den IJssel
Ik heb een poos stage gelopen in H'veen op een school. Dit was LWOO t/m VWO... Ik geef toe, de LWOO'rs hadden meer moeite met de wiskunde... maar ook zij gingen er goed mee om, al was het totaal andere wiskunde. Ze hadden er wel plezier in. Ik ben er ook achter gekomen dat dat veelal de sociale klassen zijn.luijs schreef:Mensen, ik raad jullie allemaal aan eens een keer op een vmbo-school te gaan kijken naar het wiskundeonderwijs. Ik zie jullie een aantal dingen posten waar ik maar met moeite niet op reageer.
Maar voordat ik les ging geven op het vmbo reageerde ik ongeveer ook zo. Er zijn grote verschillen tussen de mensen in nederland, en dat merk je heel goed in een vak als wiskunde. Denk na, jullie die hier posten hebben een IQ van ongeveer 110 tot 130..? Op VMBO-basis is het gemiddeld 75-85. Ze leren wat moeilijker en zien wat moeilijker verbanden enzo. Maar ik laat liever een van hen aan mijn auto klooien dan een van jullie...
Zeker, de ``lagere niveaus'' zijn er niet. Het is alleen maar ``andere niveaus''. Ik ben van mening dat een LWOO'r net zo goed is als een VWO'r, zijn/haar qualiteiten zitten alleen niet op de zellfde punten. Abstract denken is bijvoorbeeld iets wat ik niet zo snel van hen zal verwachten, maar meer van een HAVO/VWO'r. Timmeren, en dergelijke, zijn weer vakken die ik veel meer aan hen toe vertrouw. Ook sociale vaardigheden vertrouw ik meer aan hen toe. Dingen zoals empathie zal ik spoediger bij hen verwachten.
Ze zouden een IQ-achtige test moeten maken die aangeeft waar je qualiteiten liggen, en niet hoeveel van je qualiteiten een bepaalde stroming op liggen.
Mijn statement: Over het algemeen is niemand beter of slechter dan de ander. Een wereld vol wiskundigen is nutteloos als er geen bedrijven zijn. Een wereld vol automonteurs is nutteloos als er geen wegenbouwers zijn. Wij zijn afhankelijk van de anderen in onze beroepskeuze.
En ja, ik geef toe dat al die eigenschappen die je noemt zeker zo zijn. Zij zien minder snel verbanden, en leren ook wat moeilijker. Dat maakt ze niet minder waard hoor.
``Het peil van het wiskundeonderwijs is droevig'' is een van mijn opmerkingen geweest. Dat is zo, maar hier gaat het niet over het peil op het vmbo, maar op alle niveau's.
Nog eenmaal mijn hoofdopmerking: VMBO'rs hebben een ander soort intelligentie, niet een lager soort.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''
kwaliteiten is met kw ipv q, en wat je bedoelt is wel waar, maar wat je neerzet niet.Sjoerd Job schreef:Nog eenmaal mijn hoofdopmerking: VMBO'rs hebben een ander soort intelligentie, niet een lager soort.
verder is het bedroevende aan het onderwijsniveau dat er niet gehaald wordt uit de leerlingen wat er in zit.
Laatst gewijzigd door Hugo op 31 mei 2007, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.
Sorry, je moet ook niet denken dat ik me beter voel. Want het is inderdaad zo dat iedereen wel ergens goed in is, die mensen kunnen er niks aan doen en het is ook goed dat het er is. Maar zoals je al zei, het is best moeilijk te begrijpen, vooral als je vrijwel geen mensen kent die het vmbo hebben gedaan, zoals ik.
We kunnen nou eenmaal geen individueel onderwijs geven. Alleen dan zou dit mogelijk zijn.Hugo schreef:verder is het bedroevende aan het onderwijsniveau dat er niet gehaald wordt uit de leerlingen wat er in zit.
Maar wat ik wou zeggen, je loopt nogal snel voorbij aan de verschillen in niveaus van mensen als je (bijna) alleen maar tussen je eigen niveau rondloopt.
Zoals Thomas zegt, hij kent niemand van het vmbo. Als hij ze leert kennen en met ze over wiskunde zal praten, lijken ze nogal dom. Maar net als bij vwo'ers of universitaire studenten, ze hebben andere kwaliteiten. Ik ken universitair afgestudeerden die toch vaak veel dommer uit de hoek komen dan de 'slechtste' van mijn leerlingen.
Ik ben het er niet mee eens!!
Of wel..?
Of wel..?
Bullshit, mijn ouders hebben mavo gedaan en hebben meer basiskennis dan ik aan het VWO over hield,luijs schreef:We kunnen nou eenmaal geen individueel onderwijs geven. Alleen dan zou dit mogelijk zijn.Hugo schreef:verder is het bedroevende aan het onderwijsniveau dat er niet gehaald wordt uit de leerlingen wat er in zit.
al die onderwijs veranderingen hebben gezorgd voor een neergang van het niveau.
I thought i was dead for a while, then I decided I was a lemon for a couple of weeks and I amused myself that time jumping in and out a gin tonic.