Pagina 1 van 1

oefening telproblemen en kansrekening

Geplaatst: 11 jun 2017, 19:00
door trol
Hallo

ik ben aan het studeren voor mijn examen en heb enkele oefeningen mbt telproblemen & kansrekenen ( 4 e jaar secundair ) .

Ik heb de vragen alsook de oplossingen gemaakt en ik voeg ze als bijlage .

is het mogelijk dat iemand ( heb nl geen correctiesleutel ) met zin in wiskunde of met zelfde examens binnenkort mijn oplossingen nakijkt of ze hetzelfde uitkomen.

1 oefening ( de laatste ) kom ik niet toe .. ga er eens over slapen .. indien iemand een tip .. graag welkom .

daar ik geen bijlage kan opladen ? forum quota overschreden heb ik de pdf op mijn google drive geplaatst
https://drive.google.com/open?id=0B2_8b ... 3lvNVo3ZHc


grtjes en super bedankt !

ps: bij de eerste vraag in puntje e heb ik moeilijkheden met de interpretatie ? Heb ik hier problemen met het nederlands of vinden jullie deze vraag ook dubbelzinning ? ( wat is de kans dat iemand gen pistache neemt ? volgens mij kan je dit zien als de kans op pistache ( 1 op 3 of tov de groep met personen . zo heb ik het opgelost )

Re: oefening telproblemen en kansrekening

Geplaatst: 12 jun 2017, 08:31
door arie
eerste blad:
(a): 5 (niet 6) van de aanwezigen nemen geen ijsje.
(e): inderdaad een wat vage vraag, maar je berekening klopt.
Om twijfel weg te nemen kan je ook opschrijven:
"De kans dat iemand van de aanwezigen geen pistache heeft = ... <jouw berekening> ... = 2/5"

tweede blad:
OK

derde blad:
(a) P(geen witte) = P((1e niet wit) EN (2e niet wit))
(b) P(minstens 1 rode) = 1 - P(geen rode)
(c) P(1 groen en 1 rood) = P( (1e groen EN 2e rood) OF (1e rood EN 2e groen) )

Kom je zo verder?

Re: oefening telproblemen en kansrekening

Geplaatst: 13 jun 2017, 12:45
door trol
Hallo Arie

bedankt voor je hulp & feedback.

vandaag van de leerkracht de modeloplossingen correctiesleuten gekregen.
Ik vind dit wel gek ( en twijfel soms aan mezelf ) maar ik denk dat de leerkracht soms zelf fouten maakt.

volgens hem is de kans dat iemand bvb geen pistache neemt 43/50
hij neemt de mensen die pistache nemen en de 5 erbuiten en trekt deze 7 dus af van de totale groep van 50 ?
zie foto correctiesleutel die we vandaag meekregen
https://drive.google.com/open?id=0B2_8b ... DMwRFNPb2c

Re: oefening telproblemen en kansrekening

Geplaatst: 13 jun 2017, 13:52
door trol

Re: oefening telproblemen en kansrekening

Geplaatst: 13 jun 2017, 14:56
door arie
Waarschijnlijk heeft je leraar iets te snel gewerkt, en geredeneerd:
43 van de 50 personen eten vanille of mokka (zie vraag d), dus 43 van de 50 eten geen pistache (maar vanille of mokka).
Dit klopt niet: er zijn mensen die niets eten, en er zijn mensen die naast vanille en/of mokka ook pistache eten.
Jouw eerdere antwoord was correct.

Dan 8d:
Jan zwemt 1/2 uur, 1 uur of 2 uur.
Dus als het totaal 4.5 uur in 4 dagen is, dan moet Jan ten minste 1 dag 1/2 uur zwemmen (anders kan het totaal nooit een gebroken getal zijn).
Dan moet hij in de 3 overgebleven dagen nog 4.5 - 0.5 = 4 uur zwemmen.
Dit haalt hij alleen als hij ten minste 1 dag 2 uur zwemt.
Dan moet hij in de 2 overgebleven dagen nog 4 - 2 = 2 uur zwemmen.
En dit kan alleen als hij die 2 dagen elk precies 1 uur zwemt.

Jan moet dus op die 4 dagen zwemmen:
1 uur, 1 uur, 2 uur en 1/2 uur.

De kans op deze gebeurtenis in deze volgorde = 6/10 * 6/10 * 1/10 * 3/10

Maar Jan deze dagen op verschillende manieren kiezen,
zoals hierboven:
1 - 1 - 2 - 1/2
of
1 - 1 - 1/2 - 2
of
1 - 1/2 - 1 - 2
of
2 - 1/2 - 1 - 1
etc.
Hoeveel van deze rijtjes zijn er?
Met andere worden:
Op hoeveel manieren kan je uit de 4 dagen de dag kiezen dat je 1/2 uur zweemt?
En op hoeveel manieren kan je vervolgens uit de overgebleven 3 dagen de dag kiezen dat je 2 uur zwemt?
Op de 2 dagen die dan nog overblijven zwem je 1 uur.
En daarmee ligt het totaal aantal van deze rijtjes vast.

Wat wordt dus de gevraagde kans (op 4.5 uur in 4 dagen) ?


Kom je zo verder?