Examentips

Dit is de plek voor onzin, off-topic gebrabbel en idiote moppen.
Plaats reactie
David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Examentips

Bericht door David » 23 mei 2010, 16:06

Hallo allemaal,

Voor de nog te komen examens (en andere testen): examentips.
Er staan er vast aantal in het forum, maar hier dan bij elkaar.
"Clichés" niet uitgesloten.

Voorbereiding:
  • Durf te vragen, als je iets niet begrijpt. Het kan zelfs al helpen om de vraag voor iemand te formuleren, omdat je er dan op een andere manier naar kijkt.
  • Doe niet alles in een keer, niet alleen omdat je niet alles in een keer onthoud, maar ook omdat als je iets niet begrijpt, je er op een later moment naar kan terugkijken. Dan kan je nog een "aha-moment" ervaren.
  • Bespreek de stof met meerdere mensen samen. Dat is zodat je het dan kan uitleggen (wat heel leerzaam is!), En zo weet je beter of je alles begrepen hebt. Let op: dit werkt alleen als er genoeg mensen gemotiveerd meewerken anders vallen er stiltes.
  • Schrijf op wat je geleerd hebt of uitgelegd gekregen, zo kan je alles nog eens nalezen, en hoef je het niet in een keer te verwerken. Op een forum bijv. is dat al gebeurd; daar staat het al, en hoef je het niet persé over te schrijven. Een groot voordeel van een forum.
  • Kan je je moeilijk concentreren? Ga (hard)lopen! Mijn ervaring is dat je je dan beter kan concentreren.
  • En natuurlijk: Zorg dat je uitgerust bent voor je examens.
Dag van en tijdens het examen:
  • Ook dan: ga bijv. ´s morgens (hard)lopen, als het niet te warm is. Zorg dan wel dat je klasgenoten er geen last van hebben tijdens het examen..
  • Zorg dat je glucosespiegel op peil is, door bijv vruchtensap te drinken. Dan kan je je beter concentreren.
  • Maak eerst de voor jou eenvoudige opgaven. Dan is dat klaar en hoef je je alleen nog te richten op de voor jou moeilijkere opgaven. Dan is het makkelijker om te plannen.
  • Lees de opgave rustig, en kijk goed wat er van je gevraagd wordt.
  • Kijk na of je alles bij je hebt, voldoende pennen, potloden, eten, drinken, als het mag: rekenmachine met reservebatterijen(!), geodriehoek, puntenslijper.. Kijk dat desnoods de dag van te voren na, dan slaap je rustiger
Als iemand nog andere tips heeft, ze zijn hier van harte welkom!
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
meneer van Hoesel
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 395
Lid geworden op: 20 apr 2010, 14:43
Locatie: Zwolle

Re: Examentips

Bericht door meneer van Hoesel » 23 mei 2010, 17:44

Wat ik zelf nog wel eens wil doen is zorgen dat ik voor die tijd fatsoenlijk gegeten heb, een stevige lunch met gebakken ei en spek op donkerbruin volkoren brood - maar wel zeker een uur tot een half uur voor die tijd, want als het korter daar voor is dan voel ik me alleen maar loom vanwege de zware spijsvertering die opgang komt.

En dan een kwartiertje voor aanvang een gewoon blikje Red-Bull® het schijnt de werking van de hersenen ook positief te beinvloeden - maar ik neem zeker geen over-dosis door een liter-blik te nemen - aan het eind van een tentamen ben ik wel helemaal leeg

bert94
Vast lid
Vast lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 mei 2010, 09:25

Re: Examentips

Bericht door bert94 » 23 mei 2010, 18:13

goede tips

Gebruikersavatar
Marco
Beheerder
Beheerder
Berichten: 831
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:50
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Examentips

Bericht door Marco » 24 mei 2010, 11:23

Een tip voor wiskunde. Als er staat "Bewijs dat", kijk dan niet naar wat daar staat. Trek je eigen weg, je komt vanzelf (als het goed is) op dat antwoord uit. Als je meteen naar het eindresultaat kijkt is de kans groot dat je je finaal blindstaart op die opgave.
Groeten, Marco

Plaats reactie