kinderen tellen

Dit is de plek voor onzin, off-topic gebrabbel en idiote moppen.
Plaats reactie
David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

kinderen tellen

Bericht door David » 27 mei 2010, 14:24

Hallo allemaal,

De leuke stukjes van de studie die ik volg:
Filmpjes die laten zien hoe kinderen taakjes oplossen:
http://www.talentenkracht.nl/talentenkr ... video.html

Een aanrader, tellende kinderen:
http://www.talentenkracht.nl/pagina_2411.html

En een liedje over bias:
http://www.youtube.com/watch?v=3RsbmjNLQkc
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

ti-wereld.nl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 247
Lid geworden op: 24 aug 2008, 16:20
Contacteer:

Re: kinderen tellen

Bericht door ti-wereld.nl » 28 mei 2010, 10:16

Lijkt me interessant, ga ze zo wel even bekijken.

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: kinderen tellen

Bericht door op=op » 28 mei 2010, 11:46

Altijd leuk om kinderen zo bezig te zien.
Dat tellen ging heel opmerkelijk 89,99,100,200,300,400,500,600,107,108,...

Dat filmje over bias begrijp ik niet. Het heeft niets met statistiek of natuurkunde of zo van doen. Bovendien is het irritant gezongen.

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: kinderen tellen

Bericht door David » 28 mei 2010, 15:29

Ja, de zang is niet alles. Het heeft met psychologie en inderdaad met statistiek te maken.

Eenvoudig gezegd is "bias" een neiging om een bepaalde conclusie te trekken, door eigen vooringenomenheid, of een vooroordeel.

Als een onderzoeker een conclusie wil trekken over een samenleving, kan hij de gegevens zo interpreteren dat zijn gewenste conclusie onderbouwd wordt. Om zoiets te voorkomen, wordt de proefleider meestal niet op de hoogte gesteld van het doel van het onderzoek, proefpersonen ook niet.

Er worden verschillende vormen van bias uitgelegd, ik zal ze proberen toe te lichten, en een voorbeeld geven, fictieve voorbeelden. In volgorde van verschijning:
  • Hindsight bias:
    • Denken dat je iets al wist, terwijl je het niet kon weten.
    • Voorbeeld Je docent vertelt dat je een 7.1 had voor een toets. Respons: dat wist ik allang
  • Representativeness bias:
    • Iemand in een categorie plaatsen op basis van stereotype.
    • Voorbeeld: Verwachten van docenten dat ze geen fouten maken, omdat ze docent zijn.
  • Anchoring bias:
    • Door teveel op de details te letten, en zo het overzicht op het geheel verliezen.
    • Voorbeeld: Je probeert een auto te ontwerpen, maar let vooral op de kleur.
  • Availability bias:
    • Het eerste wat in je opkomt als conclusie gebruiken.
    • Voorbeeld: Je bent je pen kwijt. Het eerste wat in je opkomt is: Anne-Petra-Marie heeft mijn pen. Je houdt je vast aan dat idee, terwijl het niet waar is.
  • Cognitive bias:
    • Je denkt aan een oplossing, en doordat je een oplossing erg in je hoofd hebt, houd je je daaraan vast, en komt er geen geschikte oplossing.
    • Voorbeeld: Je bent een sudoku aan het maken, maar komt maar niet verder. Je zit telkens naar dat ene veld te kijken, en wat daarmee kan.
  • Confirmation bias:
    • Je hoort alleen wat je wilt horen.
    • Voorbeeld: Iemand zegt je dat je een mooie trui aanhebt, maar dat je beter een andere broek erbij aan kan trekken. Je bedankt voor het compliment over de trui, maar gaat niet in op het andere.
  • Selfserving bias:
    • Alleen succes op jezelf betrekken, en "falen" van je afschrijven.
    • Voorbeeld: je hebt 2 toetsen, 1 haal je met een 8, de andere met een 3. Je zegt: Ik had voor de eerste goed geleerd, de tweede, ja, die was veel te moeilijk.
  • Expectancy bias:
    • Valse herinneringen door verwachtingen die je hebt.
    • Voorbeeld: je gaat voor het eerst uit met je date, en verwacht er heel veel van. Het wordt niks, maar achteraf vond je het leuk.
  • Selfconsistency bias:
    • Denken dat je in verloop van tijd niet van mening bent veranderd.
    • Voorbeeld: Je vind Pieter-Jan-Kees een hele aardige knul, alleen Pieter-Jan-Kees doet iets waardoor je hem helemaal niet meer mag. Je zegt dat je hem nooit hebt gemogen.
Mocht iemand anders nog voorbeelden hebben, ik ben benieuwd naar de creativiteit!
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: kinderen tellen

Bericht door op=op » 28 mei 2010, 18:37

Als je dit allemaal uit elkaar kunt houden, dan is het onthouden van de somformules voor sinus en cosinus een kleinigheid.
Ik zag vanavond een filmpje over 2 personen die veel koffie dronken.
De een kreeg een week lang alleen caffeinevrije koffie en de ander caffeïnehoudende koffie.
Ze wisten van elkaar niet wie de caffeïnevrije koffie kreeg.
Ze kregen beiden ontwenningsverschijnselen.
Ik weet niet of dit tot een of andere bias hoort, maar grappig was het wel om te zien hoe de caffeïnedrinker eronder "leed".

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: kinderen tellen

Bericht door David » 28 mei 2010, 19:46

Haha, ja dit wordt wel van mij verwacht, in zoverre dat je het principe kent en herkent, en op die manier uit elkaar te kunnen houden. Voorbeelden werken dan erg goed. In de praktijk ken ik dan de beschrijvingen ongeveer, dat is goed genoeg om te verklaren. en met een woordenboek Engels Nederlands waar nodig kom ik dan een heel eind.

Ik denk dat degene met cafeïnevrije koffie last had van het placebo-effect. Je denkt dat iets een uitwerking heeft, het effect van koffie, een energieboost. Doordat je dat denkt ga je je zo voelen. Dit effect werkt ook bij dokters, en bij kinderen. Als een kind valt, geeft de moeder een kusje op de zere plek, en het kind gelooft dat het minder pijn doet. Het gekke is dat het dan ook minder pijn doet.

Blijkbaar vond degene die caffeïne-vrije koffie dronk het placebo-effect zo prettig, dat die ontwenningsverschijnselen kreeg :)
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Plaats reactie