Blind en geïnteresseerd in wiskunde

Dit is de plek voor onzin, off-topic gebrabbel en idiote moppen.
Plaats reactie
idefix
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 feb 2010, 18:27

Blind en geïnteresseerd in wiskunde

Bericht door idefix » 13 okt 2010, 07:13

Ik heb een vriend die blind is. Onlangs begonnen we over wiskunde te praten en hij is enorm geïnteresseerd in een boekje dat ik heb ("Excursions in number theory"). Hij heeft een leesapparaat, waar je een blad oplegt en dat dan dit blad voorleest. Nu vermoed ik dat dit apparaat niet overweg kan met worteltekens, machten, breuken,...

Op zijn computer is een leesregel aangesloten, die de tekst (die normaal op de monitor verschijnt) in braille weergeeft. Hij kan dus perfect surfen op het net, emails lezen,...(maar geen pdf's: die zijn grafisch)
Volgens mij zit hier een oplossing: met Tex zou hij breuken moeten kunnen lezen:

\frac{x}{y}

Het is omslachtig, maar het is ondubbelzinnig en je kan er volgens mij ingewikkelde termen mee aan.
Heeft iemand anders hier ervaring met blinden en wiskunde? En hoe gaan jullie er dan mee om?

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Blind en geïnteresseerd in wiskunde

Bericht door Sjoerd Job » 13 okt 2010, 11:24

Ikzelf ken niemand die blind is en wiskunde studeert. Wel kan ik er heel goed inkomen dat formules zeer lastig zullen zijn, zeker voor een screen-reader, of iets dergelijks.

Ik vermoed dat TeX geen goede oplossing is. Namelijk, haakjes/accolades/... zijn moeilijk aan elkaar te koppelen in ons hoofd.

\frac{x}{y} gaat wel, maar probeer \frac{\sqrt{x}+\sum_{i=3}^{15} i^2}{15\int_{2\pi}^{5\pi} 2x\,dx}
(Dit ziet er uit als)


Misschien denk je dat dit overdreven is, maar ook met normale haakjes kun je dit soort problemen krijgen.

Voorlezen lijkt misschien geen optie, maar daar kan je met pauzes in de zinnen al heel veel met haakjes doen.

Ik ben benieuwd, succes!
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Blind en geïnteresseerd in wiskunde

Bericht door arie » 13 okt 2010, 18:27

Ik sluit me bij Sjoerd Job aan.
Het lijkt me een forse uitdaging om als blind persoon wiskunde te gaan studeren.
Niet alleen ivm het lezen van formules, maar ook ivm de waarnemen van plaatjes (grafieken van functies, boomdiagrammen, plaatjes van grafen, etc).

Wellicht dat jullie dit al gedaan hebben, maar er lijkt wel redelijk wat informatie te vinden als je bv Google vraagt naar:
blind mathematics
blind wiskunde
etc.

Mochten jullie iets praktisch bruikbaars kunnen vinden, zou ik het leuk vinden om daar t.z.t. iets over te horen.

Veel succes in ieder geval.

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Blind en geïnteresseerd in wiskunde

Bericht door op=op » 14 okt 2010, 07:46

Ik denk dat het te vergelijken is met de communicatie van wiskundige formules via de telefoon.
Dat is lastig en verwarrend, maar met wat oefening gaat dat vlot.

Neem bijvoorbeeld:
breuk.
teller: wortel x + de som van i is 3 tot 15 van i kwadraat.
noemer: 15 keer de integraal van 2 pi tot 5 pi van 2x dx.

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Blind en geïnteresseerd in wiskunde

Bericht door Sjoerd Job » 14 okt 2010, 11:13

op=op schreef:Ik denk dat het te vergelijken is met de communicatie van wiskundige formules via de telefoon.
Dat is lastig en verwarrend, maar met wat oefening gaat dat vlot.

Neem bijvoorbeeld:
breuk.
teller: wortel x + de som van i is 3 tot 15 van i kwadraat.
noemer: 15 keer de integraal van 2 pi tot 5 pi van 2x dx.
Dus

Onder de streep staat nu natuurlijk nonsense, omdat er dan ook vijftien keer een d... had moeten staan, maar raad dat maar terwijl de zin loopt...
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Blind en geïnteresseerd in wiskunde

Bericht door op=op » 14 okt 2010, 11:57

Sjoerd Job schreef: Onder de streep staat nu natuurlijk nonsense, omdat er dan ook vijftien keer een d... had moeten staan, maar raad dat maar terwijl de zin loopt...
Je maakt beginnersfouten.
Overigens, met 15 keer x wordt niet bedoeld

Wat je schrijft is
breuk:
teller: wortel x plus het kwadraat van haakje open de som van i=3 tot 15 van i haakje sluiten.
noemer: de integraal van 2 pi tot 5 pi van de integr...(blablabla).... van 2x dx

Sjoerd Job
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 jan 2006, 15:09
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Blind en geïnteresseerd in wiskunde

Bericht door Sjoerd Job » 14 okt 2010, 14:40

op=op schreef:
Sjoerd Job schreef: Onder de streep staat nu natuurlijk nonsense, omdat er dan ook vijftien keer een d... had moeten staan, maar raad dat maar terwijl de zin loopt...
Je maakt beginnersfouten.
Overigens, met 15 keer x wordt niet bedoeld

Wat je schrijft is
breuk:
teller: wortel x plus het kwadraat van haakje open de som van i=3 tot 15 van i haakje sluiten.
noemer: de integraal van 2 pi tot 5 pi van de integr...(blablabla).... van 2x dx
Klopt, op papier met drie keer overlezen zie je dat verschil wel. Maar ik heb het hier over online-parsing: Je idee van wat er staat blijft gelijk, en met elk woord wat je zegt komt er een (aantal) teken(s) bij... Waar ik vooral op probeer te duiden is dat het moeilijk is om een uitgesproken stuk wiskunde om te zetten in beeld, zeker zonder die zin meerdere keren te horen.
``Life is complex. It has real and imaginary parts.''

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Blind en geïnteresseerd in wiskunde

Bericht door David » 14 okt 2010, 15:42

Misschien kan je, bijv. voor het weergeven van (2D) grafieken ook gebruik maken van het gevoel in de hand.
Vingertoppen zijn het gevoeligst, maar de handpalm heeft ook veel gevoel. Die kan evt. ook voor voor tekst worden gebruikt.

Verder de (x,y) grafiek in (t,f) grafiek geven. t voor tijd en f voor frequentie. Als de grafiek stijgt, wordt de y-waarde hoger, en daarmee het geluid. Evenzo: als de grafiek daalt, wordt de y-waarde lager, en dus de toon. Met goed oefenen kan misschien zelfs onderscheid worden gemaakt tussen "snel stijgen en dalen" en "langzaam stijgen en dalen" Voor het interval kan weer gebruik worden gemaakt van het gevoel. bijv. als x=1, x=2, x=3 etc, een tikje op de hand. Als je vriend een goed gevoel heeft voor tijd, hoeft dat misschien niet eens.

Dat goed timen en misschien een kostbare operatie om een grafiek in tonen uit te drukken.
Het is goed mogelijk dat door het ontbreken van het zicht de hoordrempel en het gevoel is verbeterd en zo de mogelijkheden om te horen en te voelen.

Ik ben benieuwd hoe het je vriend gaat verlopen, en naar de hulpmiddelen die hij (t.z.t.) krijgt aangeboden
voor het volgen van de studie.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
op=op
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23 apr 2010, 18:11

Re: Blind en geïnteresseerd in wiskunde

Bericht door op=op » 14 okt 2010, 17:52

Sjoerd Job schreef:Klopt, op papier met drie keer overlezen zie je dat verschil wel. Maar ik heb het hier over online-parsing: Je idee van wat er staat blijft gelijk, en met elk woord wat je zegt komt er een (aantal) teken(s) bij... Waar ik vooral op probeer te duiden is dat het moeilijk is om een uitgesproken stuk wiskunde om te zetten in beeld, zeker zonder die zin meerdere keren te horen.
Dan doe je iets fout. Mijn ervaring met formules doorgeven via telefoon is dat het uiterst verwarrend is als je geen goede afspraken maakt over de manier van overdracht.
Met goede afspraken kan het probleemloos gaan.
Op papier kun je een pseudotaal afspreken die de formules flink kunnen inkorten. Zo kun je "haakje openen" vervangen door (.
In de wiskunde zijn te veel tekens, schrijfwijzen en symbolen (nabla, aleph, lambda, enz.) in gebruik en worden er steeds weer symbolen bijbedacht. Daar zie ik voor visueel gehandicapten geen andere oplossing dan gebruik te maken van een pseudotaal.

idefix
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 feb 2010, 18:27

Re: Blind en geïnteresseerd in wiskunde

Bericht door idefix » 14 okt 2010, 19:03

Bedankt allemaal voor de tips.
Voor de goede orde: we gaan niet echt wiskunde studeren, maar een beetje excursies in de getallentheorie doen, zoals:

de som van de eerste n oneven getallen is gelijk aan n²

of

de som van twee opeenvolgende driehoeksgetallen is het kwadraat van he verschil van die getallen.

Dat we formules zullen gebruiken, staat vast. Ik heb mijn vriend net gebeld. Met zijn leesregel kan hij formules lezen: het toestel herkent een breukstreep, braille heeft een symbool voor pi, voor machten, voor wortels,...

Dus het systeem is er infeite op voorzien om wiskunde te doen. Zaterdag vertrekt hij op reis, maar nadien gaan we aan de slag.

Nog eens bedankt voor de reacties!

Plaats reactie