Pagina 1 van 2

door regen rijden

Geplaatst: 01 feb 2013, 19:03
door roger
Stel dat het in een gebied overal even hard regent: even grote druppels in even grote hoeveelheden per m³
Als je daar met een wagen doorrijdt aan 20 km / hr of aan 120 km / hr, vang je dan evenveel druppels op de voorruit of vang je er meer naarmate je harder je rijdt?

ik heb hierover een discussie en ik denk dat de hoeveelheid water die op je voorruit plenst onafhankelijk is van de snelheid.

Sorry als dit het verkeerde forum is. Aanvaard in dat geval mijn excuses en knikker me er dan maar af.

Re: door regen rijden

Geplaatst: 01 feb 2013, 19:27
door barto
Volgens mij doet de snelheid er inderdaad niet toe, ongeacht hoe snel de druppels vallen en hoe schuin.
Ik zou de lucht-omgeving voor stellen als een lucht waarin het overal even vochtig is. Dus eigenlijk zijn de regendruppels dan zodanig uitgespreid dat het overal nat is. De hoeveelheid water op je ruit is steeds recht evenredig met de oppervlakte van je ruit, die constant is.
Wel is het natuurlijk zo dat er dan per tijdseenheid meer druppels op je ruit terechtkomen, zodat het lijkt dat er in totaal meer zijn. Het totaal veranderd echter niet, want als je sneller rijdt ben je eerder door de regenbui heen.

Re: door regen rijden

Geplaatst: 01 feb 2013, 21:34
door wnvl
De snelheid doet er wel toe. Ik laat het jullie zelf ontdekken.

Stel

oppervlakte voorruit auto = A
snelheid auto = v_auto
hoek tussen voorruit en weg = x (meestal rond de 45 graden schat ik)
regendebiet = R (kan uitgedrukt worden in m/s)
snelheid regendruppel = v_regen (rond de 36 km/h)
af te leggen afstand auto = d

Veronderstel dat de regen loodrecht naar beneden valt.

Nu kan je het volume neerslag per seconde die op de voorruit van de auto valt berekenen...

Re: door regen rijden

Geplaatst: 02 feb 2013, 08:13
door roger
Dank voor de reacties.

@Wnvl: dat regendebiet waar je het over hebt: wat is die (m/s)?
Volgens mij heeft meter/seconde hier geen zin.
Zelfs m³/s lijkt me hier niet aangewezen. Misschien beter R = (aantal druppels)/ seconde?

Groetjes
Roger

Re: door regen rijden

Geplaatst: 02 feb 2013, 12:16
door David
Moet de duur van de rit niet worden meegenomen? Stel dat iemand "onbeperkt" stilstaat in een regenbui, die gaat meer vangen dan iemand die voor beperkte duur rijdt door dezelfde bui.

Re: door regen rijden

Geplaatst: 02 feb 2013, 14:16
door wnvl
roger schreef:Dank voor de reacties.

@Wnvl: dat regendebiet waar je het over hebt: wat is die (m/s)?
Volgens mij heeft meter/seconde hier geen zin.
Zelfs m³/s lijkt me hier niet aangewezen. Misschien beter R = (aantal druppels)/ seconde?

Groetjes
Roger
Met regendebiet bedoel ik hoe snel het waterniveau op de grond stijgt. Dit is de maat voor hoe hard het regent.

Re: door regen rijden

Geplaatst: 02 feb 2013, 14:17
door wnvl
David schreef:Moet de duur van de rit niet worden meegenomen? Stel dat iemand "onbeperkt" stilstaat in een regenbui, die gaat meer vangen dan iemand die voor beperkte duur rijdt door dezelfde bui.
Ik heb

af te leggen afstand auto = d

er nog aan toegevoegd.

Re: door regen rijden

Geplaatst: 02 feb 2013, 15:30
door barto
De hoeveelheid regen 'is gelijk aan' de oppervlakte van het ingekleurde parallellogram maal de relatieve hoeveelheid regen R:
Afbeelding
http://static.afbeeldinguploaden.nl/130 ... bkezSH.png
hierbij is [BC] de voorruit in het begin van de rit, [FG] de voorruit aan het einde, op afstand d.
Vector is de regenvector, is de snelheidsvector van de auto.
CL is evenwijdig aan BH.
De oppervlakte van het parallellogram (basis*hoogte) moet zo klein mogelijk zijn, en dat is het geval als...

Re: door regen rijden

Geplaatst: 03 feb 2013, 01:11
door wnvl
Zelf denk ik meestal niet zo grafisch als barto. Ik kom voor het volume water dat de voorruit opvangt tot



Of dit hetzelfde is als barto's methode hangt af van diens definitie van regenvector EB...

Re: door regen rijden

Geplaatst: 04 feb 2013, 18:18
door barto
Bij mij draait het enkel om de verhouding wat bij jou niet het geval is...
De regenvector en snelheidsvector dienen enkel om te weten onder welke hoek zich de regenzone bevindt, dus volgens mij ben ik correct.
Wat is de redenering achter jouw ?

Re: door regen rijden

Geplaatst: 04 feb 2013, 19:55
door wnvl
barto schreef: De regenvector en snelheidsvector dienen enkel om te weten onder welke hoek zich de regenzone bevindt, dus volgens mij ben ik correct.
... en volgens mij ben ik correct. :?

Ik maak een onderscheid tussen de horizontale en de verticale projectie van de ruit.

Het water opgevangen door de horizontale projectie is afhankelijk van hoe lang de auto in de regen is, , hoe hard het regent en hoe groot de horizontale projectie van de ruit is .

Het water opgevangen door de vertikale projectie is NIET afhankelijk van hoe lang de auto in de regen is, maar is afhankelijk van de waterdichtheid in de lucht , de af te leggen afstand en de verticale oppervlakte van de ruit .

Als iets niet duidelijk is, verduidelijk ik het graag verder.

Misschien handig als je jou grafische oplossing omzet naar een formule, waarschijnlijk wordt dan vanzelf duidelijk waar de fout zit. Als ik het goed heb komt in jou formule de factor R niet voor, wat mij heel onlogisch lijkt.

Re: door regen rijden

Geplaatst: 04 feb 2013, 21:27
door wnvl
Ter verduidelijking nog dit:



met de volumefractie regenwater in de lucht.

http://en.wikipedia.org/wiki/Volume_concentration

R is het regenvectorveld met als eenheid m/s.

http://en.wikipedia.org/wiki/Velocity_field

Ik heb nog wat gegoogled op regenvectorveld , rain vector field maar de benaming is niet in gebruik. Bij deze heb ik ze dus uitgevonden :lol:

Re: door regen rijden

Geplaatst: 05 feb 2013, 10:30
door roger
Blijkbaar is het nog niet zo'n gemakkelijke vraag. In elk geval al bedankt voor de reacties en het zoeken. Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke antwoord, hoewel jullie discussie mijn petje te boven gaat :)

Re: door regen rijden

Geplaatst: 05 feb 2013, 17:20
door barto
wnvl schreef:
barto schreef: De regenvector en snelheidsvector dienen enkel om te weten onder welke hoek zich de regenzone bevindt, dus volgens mij ben ik correct.
... en volgens mij ben ik correct. :?

Ik maak een onderscheid tussen de horizontale en de verticale projectie van de ruit.

Het water opgevangen door de horizontale projectie is afhankelijk van hoe lang de auto in de regen is, , hoe hard het regent en hoe groot de horizontale projectie van de ruit is .

Het water opgevangen door de vertikale projectie is NIET afhankelijk van hoe lang de auto in de regen is, maar is afhankelijk van de waterdichtheid in de lucht , de af te leggen afstand en de verticale oppervlakte van de ruit .
onlogisch lijkt.
Volledig mee eens.
Wat betreft die regenfactor, daar moet ik gewoon nog uiteindelijk mee vermenigvuldigen om de eigenlijke waarde van de oppervlakte te kennen.
Concreet kom ik op door zijde*zijde*sin(hoek) te gebruiken voor de oppervlakte.
Dit vereenvoudigt als .
Dit is blijkbaar jouw resultaat maal . Daar is vast een verklaring voor maar ik zie niet welke...

Re: door regen rijden

Geplaatst: 05 feb 2013, 18:22
door wnvl
Hier een andere manier om het te bekijken.

Laat de auto gedurende een tijd stil staan en pas de snelheidsvector van de regen aan



de flux doorheen de ruit bereken je nu via volgende oppervlakte integraal



Bekijk ook deze link

http://nl.wikipedia.org/wiki/Flux_(natuurkunde)

Nadien nog wel vermenigvuldigen met , de volumefractie water in de lucht en met de tijd om de hoeveelheid water die op de ruit komt te berekenen.