door regen rijden

Dit is de plek voor onzin, off-topic gebrabbel en idiote moppen.
roger
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2013, 17:36

door regen rijden

Bericht door roger » 01 feb 2013, 19:03

Stel dat het in een gebied overal even hard regent: even grote druppels in even grote hoeveelheden per m³
Als je daar met een wagen doorrijdt aan 20 km / hr of aan 120 km / hr, vang je dan evenveel druppels op de voorruit of vang je er meer naarmate je harder je rijdt?

ik heb hierover een discussie en ik denk dat de hoeveelheid water die op je voorruit plenst onafhankelijk is van de snelheid.

Sorry als dit het verkeerde forum is. Aanvaard in dat geval mijn excuses en knikker me er dan maar af.

Gebruikersavatar
barto
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 654
Lid geworden op: 07 jun 2011, 16:02

Re: door regen rijden

Bericht door barto » 01 feb 2013, 19:27

Volgens mij doet de snelheid er inderdaad niet toe, ongeacht hoe snel de druppels vallen en hoe schuin.
Ik zou de lucht-omgeving voor stellen als een lucht waarin het overal even vochtig is. Dus eigenlijk zijn de regendruppels dan zodanig uitgespreid dat het overal nat is. De hoeveelheid water op je ruit is steeds recht evenredig met de oppervlakte van je ruit, die constant is.
Wel is het natuurlijk zo dat er dan per tijdseenheid meer druppels op je ruit terechtkomen, zodat het lijkt dat er in totaal meer zijn. Het totaal veranderd echter niet, want als je sneller rijdt ben je eerder door de regenbui heen.
Given that, by scientifical reasons, the state of an object is completely determined by the physical influence of its environment, the probability to roll six with a dice is either one or zero.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: door regen rijden

Bericht door wnvl » 01 feb 2013, 21:34

De snelheid doet er wel toe. Ik laat het jullie zelf ontdekken.

Stel

oppervlakte voorruit auto = A
snelheid auto = v_auto
hoek tussen voorruit en weg = x (meestal rond de 45 graden schat ik)
regendebiet = R (kan uitgedrukt worden in m/s)
snelheid regendruppel = v_regen (rond de 36 km/h)
af te leggen afstand auto = d

Veronderstel dat de regen loodrecht naar beneden valt.

Nu kan je het volume neerslag per seconde die op de voorruit van de auto valt berekenen...
Laatst gewijzigd door wnvl op 02 feb 2013, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

roger
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2013, 17:36

Re: door regen rijden

Bericht door roger » 02 feb 2013, 08:13

Dank voor de reacties.

@Wnvl: dat regendebiet waar je het over hebt: wat is die (m/s)?
Volgens mij heeft meter/seconde hier geen zin.
Zelfs m³/s lijkt me hier niet aangewezen. Misschien beter R = (aantal druppels)/ seconde?

Groetjes
Roger

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: door regen rijden

Bericht door David » 02 feb 2013, 12:16

Moet de duur van de rit niet worden meegenomen? Stel dat iemand "onbeperkt" stilstaat in een regenbui, die gaat meer vangen dan iemand die voor beperkte duur rijdt door dezelfde bui.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: door regen rijden

Bericht door wnvl » 02 feb 2013, 14:16

roger schreef:Dank voor de reacties.

@Wnvl: dat regendebiet waar je het over hebt: wat is die (m/s)?
Volgens mij heeft meter/seconde hier geen zin.
Zelfs m³/s lijkt me hier niet aangewezen. Misschien beter R = (aantal druppels)/ seconde?

Groetjes
Roger
Met regendebiet bedoel ik hoe snel het waterniveau op de grond stijgt. Dit is de maat voor hoe hard het regent.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: door regen rijden

Bericht door wnvl » 02 feb 2013, 14:17

David schreef:Moet de duur van de rit niet worden meegenomen? Stel dat iemand "onbeperkt" stilstaat in een regenbui, die gaat meer vangen dan iemand die voor beperkte duur rijdt door dezelfde bui.
Ik heb

af te leggen afstand auto = d

er nog aan toegevoegd.

Gebruikersavatar
barto
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 654
Lid geworden op: 07 jun 2011, 16:02

Re: door regen rijden

Bericht door barto » 02 feb 2013, 15:30

De hoeveelheid regen 'is gelijk aan' de oppervlakte van het ingekleurde parallellogram maal de relatieve hoeveelheid regen R:
Afbeelding
http://static.afbeeldinguploaden.nl/130 ... bkezSH.png
hierbij is [BC] de voorruit in het begin van de rit, [FG] de voorruit aan het einde, op afstand d.
Vector is de regenvector, is de snelheidsvector van de auto.
CL is evenwijdig aan BH.
De oppervlakte van het parallellogram (basis*hoogte) moet zo klein mogelijk zijn, en dat is het geval als...
Given that, by scientifical reasons, the state of an object is completely determined by the physical influence of its environment, the probability to roll six with a dice is either one or zero.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: door regen rijden

Bericht door wnvl » 03 feb 2013, 01:11

Zelf denk ik meestal niet zo grafisch als barto. Ik kom voor het volume water dat de voorruit opvangt tot



Of dit hetzelfde is als barto's methode hangt af van diens definitie van regenvector EB...

Gebruikersavatar
barto
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 654
Lid geworden op: 07 jun 2011, 16:02

Re: door regen rijden

Bericht door barto » 04 feb 2013, 18:18

Bij mij draait het enkel om de verhouding wat bij jou niet het geval is...
De regenvector en snelheidsvector dienen enkel om te weten onder welke hoek zich de regenzone bevindt, dus volgens mij ben ik correct.
Wat is de redenering achter jouw ?
Given that, by scientifical reasons, the state of an object is completely determined by the physical influence of its environment, the probability to roll six with a dice is either one or zero.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: door regen rijden

Bericht door wnvl » 04 feb 2013, 19:55

barto schreef: De regenvector en snelheidsvector dienen enkel om te weten onder welke hoek zich de regenzone bevindt, dus volgens mij ben ik correct.
... en volgens mij ben ik correct. :?

Ik maak een onderscheid tussen de horizontale en de verticale projectie van de ruit.

Het water opgevangen door de horizontale projectie is afhankelijk van hoe lang de auto in de regen is, , hoe hard het regent en hoe groot de horizontale projectie van de ruit is .

Het water opgevangen door de vertikale projectie is NIET afhankelijk van hoe lang de auto in de regen is, maar is afhankelijk van de waterdichtheid in de lucht , de af te leggen afstand en de verticale oppervlakte van de ruit .

Als iets niet duidelijk is, verduidelijk ik het graag verder.

Misschien handig als je jou grafische oplossing omzet naar een formule, waarschijnlijk wordt dan vanzelf duidelijk waar de fout zit. Als ik het goed heb komt in jou formule de factor R niet voor, wat mij heel onlogisch lijkt.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: door regen rijden

Bericht door wnvl » 04 feb 2013, 21:27

Ter verduidelijking nog dit:



met de volumefractie regenwater in de lucht.

http://en.wikipedia.org/wiki/Volume_concentration

R is het regenvectorveld met als eenheid m/s.

http://en.wikipedia.org/wiki/Velocity_field

Ik heb nog wat gegoogled op regenvectorveld , rain vector field maar de benaming is niet in gebruik. Bij deze heb ik ze dus uitgevonden :lol:

roger
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2013, 17:36

Re: door regen rijden

Bericht door roger » 05 feb 2013, 10:30

Blijkbaar is het nog niet zo'n gemakkelijke vraag. In elk geval al bedankt voor de reacties en het zoeken. Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke antwoord, hoewel jullie discussie mijn petje te boven gaat :)

Gebruikersavatar
barto
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 654
Lid geworden op: 07 jun 2011, 16:02

Re: door regen rijden

Bericht door barto » 05 feb 2013, 17:20

wnvl schreef:
barto schreef: De regenvector en snelheidsvector dienen enkel om te weten onder welke hoek zich de regenzone bevindt, dus volgens mij ben ik correct.
... en volgens mij ben ik correct. :?

Ik maak een onderscheid tussen de horizontale en de verticale projectie van de ruit.

Het water opgevangen door de horizontale projectie is afhankelijk van hoe lang de auto in de regen is, , hoe hard het regent en hoe groot de horizontale projectie van de ruit is .

Het water opgevangen door de vertikale projectie is NIET afhankelijk van hoe lang de auto in de regen is, maar is afhankelijk van de waterdichtheid in de lucht , de af te leggen afstand en de verticale oppervlakte van de ruit .
onlogisch lijkt.
Volledig mee eens.
Wat betreft die regenfactor, daar moet ik gewoon nog uiteindelijk mee vermenigvuldigen om de eigenlijke waarde van de oppervlakte te kennen.
Concreet kom ik op door zijde*zijde*sin(hoek) te gebruiken voor de oppervlakte.
Dit vereenvoudigt als .
Dit is blijkbaar jouw resultaat maal . Daar is vast een verklaring voor maar ik zie niet welke...
Given that, by scientifical reasons, the state of an object is completely determined by the physical influence of its environment, the probability to roll six with a dice is either one or zero.

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: door regen rijden

Bericht door wnvl » 05 feb 2013, 18:22

Hier een andere manier om het te bekijken.

Laat de auto gedurende een tijd stil staan en pas de snelheidsvector van de regen aan



de flux doorheen de ruit bereken je nu via volgende oppervlakte integraal



Bekijk ook deze link

http://nl.wikipedia.org/wiki/Flux_(natuurkunde)

Nadien nog wel vermenigvuldigen met , de volumefractie water in de lucht en met de tijd om de hoeveelheid water die op de ruit komt te berekenen.
Laatst gewijzigd door wnvl op 05 feb 2013, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie