Een spelletje maken op je GR

Heb je een leuke tutorial, een duidelijke uitleg van een bepaald onderwerp, een interessante minicursus of heb je een leuk trucje gevonden, post het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco
Beheerder
Beheerder
Berichten: 831
Lid geworden op: 19 feb 2005, 12:50
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Een spelletje maken op je GR

Bericht door Marco » 07 mar 2005, 09:02

Tutorial voor het maken van een game

Rekenmachines: Ti83, Ti83+, Ti83+ Silver edition, Ti84+, Ti84+ Silver edition

Programmeertaal: Basic

Voorkennis: De operators: "If, Then, Else, For, End, Lbl, Goto en Menu" en kennis van variabelen (A,B,C enz, enz)

Het begin
Bedenk eerst wat voor spelletje je wilt gaan maken. Als je begint moet je niet iets moeilijks te bedenken, maar eerst gewoon iets wat je met menuutjes en wat if'jes kunt doen. Bijvoorbeeld een gok spelletje, waartbij je het juiste getal moet zien te vinden.
Dan begin je de variabelen in te delen. Het is handig om deze even op een papiertje te schrijven zodat je ze later weer terug kunt vinden. Kies zoveel mogelijk logische letters. Bijvoorbeeld variabele G voor geld.
Dan ga je de labels indelen. Het is handig als je voor elk programma dat je maakt standaard labels te gebruiken. Bijvoorbeeld Lbl 1 als begin label en Lbl 0 als eind label. Gebruik voor de rest ook weer zoveel mogelijk logische labels.

De eerste programmeer regels
Met alle programmaatjes die je maakt moet je beginnen met het geschikt maken van de GR voor jouw rekenmachine. Dus als je het basisscherm wilt gaan gebruiken dan moet je beginnen met ClrHome.
Als je in het functie gedeelte wil gaan werken, dan moet je met meer dingen gaan beginnen: ClrDraw, FuncOff, PlotOff, AxisOff.
Dan moet je de variabelen instellen. Ook moet de variabele aan het begin nul zijn dan moet je hem nog steeds instellen, omdat ook andere programma's die variabelen gebruiken. Variabelen stel je in met de 'store' toets (pijltje). Bijvoorbeeld 100->G en 0->D.
Nadat je dit alles hebt ingesteld moet je het start label er neer zetten. Bijvoorbeeld Lbl 1.

Het echte werk
Nu begint het echte werk. Nu moet je het hart van de game gaan maken. Dit wordt uitgelegd aan de hand van een spelletje waarbij je moet gokken wel getal het is.
Als eerst begin je met een keuze menu. Met bijvoorbeeld: Start, Highscore en Stoppen. De code wordt dan: Menu("Hoger of Lager","Start",10,"Highscore",HI,"Stoppen",0)
Hierna kun je verschillende dingen doen. Het meest voor de hand liggend is een input. Bijvoorbeeld eerst een getal laten zien en dan "hoger" of "lager" vragen. Wat je doet hangt van het spelletje af, maar hieronder staan paar operators die je kunt gebruiken:
  • RandInt(1,100) -> X Hiermee kies je een willekeurig getal tussen de 1 en 100 en die wordt opgeslagen in X.
  • Promt C Hiermee kun je om een variabele input vragen, in dit geval een getal, maar je kunt ook om text vragen. Dan moet je van de variabele C, Str1 maken
  • Output(3,6,"text") Hiermee kun je text schrijven op elke plek die je wilt op het basisscherm. Als de text niet past op een regel dan gaat hij gewoon verder op de tweede regel. De "text" kun je ook veranderen in een variabele als C of Str1
Optimaliseren
De volgende stap is het optimaliseren van je programma. Aan gezien de ruimte beperkt is op een GR moet je zoveel mogelijk overbodige dingen weg halen. Haakjes aan het eind van Menu of Output zijn niet nodig.
Verder moet je ook nog kijken of het niet korter kan, zitten er bijvoorbeeld geen overbodige regels in.
Als je game volledig is geoptimaliseerd, dan kun je aan het laatste deel beginnen:

Mooi maken
Het succes van een game zit hem grotendeels in het idee van de game, maar het oog wil ook wat. Daarom is het handig om je game wat mooier te gaan maken.
Als eerst zou je in je game wat beweging kunnen zetten. Dit kan door For en Output te gebruiken:
For(X,1,6)
Output(1,X,"Text")
End
Als je hiermee een beetje gaat uitproberen, kun je al hele mooie grafische effecten maken.

Als je nog meer tips wilt bij het mooi maken, dan moet je even in dit topic kijken.

Slotwoord
Als je een game wilt maken, dan moet je wel een beetje creatief zijn, maar je kunt natuurlijk ook aan mensen vragen wat ze leuk zouden vinden als game.
Over je eerste game zul je waarschijnlijk heel lang doen, maar oefening baart kunst dus hoe vaker je programmeert hoe sneller het gaat.

Veel succes!!

Gebruikersavatar
D.K.
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mar 2008, 21:16
Locatie: Ulft

Re: Een spelletje maken op je GR

Bericht door D.K. » 06 mar 2008, 21:44

Sow hé, ik had echt niet verw8 dat je zelf een spel kon maken.
Bedankt voor je tip, misschien dat ik er wel een zal maken. Dan zal ik het wel posten 8)

Plaats reactie