Welke verdeling te gebruiken?

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
student5
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2013, 22:29

Welke verdeling te gebruiken?

Bericht door student5 » 02 dec 2013, 22:39

Hallo,

Kan iemand mij uitleggen welke verdeling(Binomial, Geometric, Poisson) ik moet gebruiken bij a, b en c?
Ook graag een toelichting waarom.


a A travelling salesman sells his encyclopaedia’s, on average, to 15% of the selected clients.
One day he visits 12 of these clients.
Let X be the number of clients to whom he sells an encyclopaedia.

b In the hospital of the region two incubators (for babies) are available. According to the hospital
the mean demand for incubators per day during the last two years was 1.5 per day.
X is the demand for incubators, that is the number of babies that need an incubator, on an
arbitrary day.

c. Mary is asked to go out tonight, but she needs a babysitter for her daughter. She has a (very
long) list of friends she can ask to be the baby sitter. She assumes that a friend will agree to be
the baby sitter on this short notice at a probability rate of 20%.
Define X = “the number of friends she has to contact before she finds a babysitter”.

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Welke verdeling te gebruiken?

Bericht door arie » 03 dec 2013, 08:31

Kijk wat de stochastische variabele meet.
Wat los geformuleerd:

Binomiale verdeling: X => aantal successen bij n Bernoulli-experimenten, elk met succeskans p en faalkans 1-p

Geometrische verdeling: X => aantal Bernoulli-experimenten nodig t/m de eerste keer succes (weer met succeskans p en faalkans 1-p)

Poissonverdeling: X => aantal voorvallen bij gegeven verwacht (=gemiddeld) aantal.

Kom je dan verder?

student5
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2013, 22:29

Re: Welke verdeling te gebruiken?

Bericht door student5 » 03 dec 2013, 12:55

Bedankt voor je reactie!

A is dus binomiaal
B is poisson verdeling
C is Geometrisch

Als ik het goed begrijp?

arie
Moderator
Moderator
Berichten: 3911
Lid geworden op: 09 mei 2008, 09:19

Re: Welke verdeling te gebruiken?

Bericht door arie » 03 dec 2013, 13:30

Klopt.

A: Bernoulli, n = 12, p = 0.15, X => aantal (= k, met 0 <= k <= n) successen (= verkopen)
B: X => aantal babies per dag (= k, met k >= 0) bij gemiddelde van 1.5 babies per dag
C: Bernoulli, p = 0.2, X => aantal gevraagde vrienden (= n, met n >= 1) t/m er 1 is die kan babysitten.

waarbij Bernoulli-experiment = toevalsexperiment met 2 mogelijk uitkomsten: ofwel succes (met kans p) ofwel falen (met kans 1-p).

student5
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2013, 22:29

Re: Welke verdeling te gebruiken?

Bericht door student5 » 03 dec 2013, 23:06

Als ik de kans op P(X kleiner of gelijk aan 2) wil berekenen, moet ik dan X=o X=1 en X=2 apart gaan berekenen en vervolgens optellen? Op de grafische rekenmachine kan je dit namelijk voor bijvoorbeeld A met Binom Cdf doen, maar ik mag geen grafische rekenmachine gebruiken.

Bazzie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 nov 2013, 09:23

Re: Welke verdeling te gebruiken?

Bericht door Bazzie » 04 dec 2013, 08:55

Dat is inderdaad correct.



Het zijn voor jou gelukkig maar drie kansen, dat is goed met de hand uit te rekenen.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Welke verdeling te gebruiken?

Bericht door SafeX » 04 dec 2013, 19:06

student5 schreef:Op de grafische rekenmachine kan je dit namelijk voor bijvoorbeeld A met Binom Cdf doen, maar ik mag geen grafische rekenmachine gebruiken.
Als je geen GRM mag gebruiken, moet(!) je een tabel kunnen gebruiken ...

student5
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2013, 22:29

Re: Welke verdeling te gebruiken?

Bericht door student5 » 10 dec 2013, 19:46

Ik mag inderdaad gebruik maken van een tabel.

Bedankt voor de hulp allemaal!

Plaats reactie