Geen enkele ervaring met kansreken.

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
Jarin
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 dec 2013, 21:37

Geen enkele ervaring met kansreken.

Bericht door Jarin » 30 dec 2013, 21:48

Hallo allemaal,

Ik heb geen enkele ervaring met kansrekening maar heb een vraag in mijn hoofd en nu krijg ik die er niet meer uit daarom vraag ik om jullie hulp! Ik zou het ook leuk vinden als jullie de berekening er bij zouden zetten misschien leer ik er dan ook nog wat van. :)

Mijn vraag : Ik deel mijn wasmachine met 12 mensen en die wasmachine staat in een aparte ruimte. Hoe groot is de kans
dat ik 1 specifiek persoon tegenkom (per week) Ik ga er dan vanuit dat iedereen gemiddeld anderhalf keer wast in de week en dat je dan 5 minuten bij de wasmachine bent.

Ik heb zelf beetje lopen/zitten denken en googelen maar kom er echt niet uit. Er is ook een kans dat ik niemand tegen kom en ik tel zelf niet mee, dus dan blijven het aantal personen 12 ? (denk ik) Toen zat ik te denken het aantal minuten in een week (10080) en dan kom ik ook niet verder.... Ik hoop dat iemand me kan helpen! Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Geen enkele ervaring met kansreken.

Bericht door wnvl » 01 jan 2014, 13:15

Omdat je de kans wil berekenen om een specifiek persoon te ontmoeten speelt het feit dat je de wasmachine deelt met 12 geen rol.

HINT

Construeer een vierkant met op de X-as het uur van aankomst van persoon 1 en op de Y-as het uur van aankomst van persoon 2.
De kans als iedereen 1 keer wast per week is nu een verhouding van oppervlakten...


Nadien kunnen we dat uitbreiden naar 1.5 keer wassen per week, maar dat wordt wel een grotere uitdaging.

Plaats reactie