Welke statistische test?

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
Flora
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2014, 20:24

Welke statistische test?

Bericht door Flora » 18 apr 2014, 20:31

Hallo,

ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Ik heb een dataset met onder andere drie dummies die elkaar uitsluiten en één continue variabele.
De respondenten konden dus één van de drie dummies aanduiden.

Nu wil ik testen in stata of de gemiddelden over de continue variabele significant verschillen, gegeven welke dummy is aangeduid.

Dus of het gemiddelde van de continue variabele gegeven dat dummy 1 op 1 staat, significant verschilt van het gemiddelde van de continue variabele, gegeven dat dummy 2 op 1 staat en dit ook voor dummy 3.

Ik hoop dat het duidelijk is.
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Welke statistische test?

Bericht door wnvl » 18 apr 2014, 23:26

Zeer duidelijk een Anova.

Indien niet normaal verdeel of varianties verschillend voor de drie groepen Kruskall Wallis.

Flora
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2014, 20:24

Re: Welke statistische test?

Bericht door Flora » 19 apr 2014, 12:55

Bedankt.

Wanneer ik deze Kruskal-Wallis in stata invoer, kan ik enkel een 'outcome variable' en een 'variable defining groups' aanduiden. Bij de outcome variable vul ik mijn continue variabele in en bij de andere één dummy.

Mijn output is dan (PA1 is dummy 1):

Kruskal-Wallis equality-of-populations rank test

+----------------------+
| PA1 | Obs | Rank Sum |
|-----+-----+----------|
| 0 | 57 | 1999.00 |
| 1 | 11 | 347.00 |
+----------------------+

chi-squared = 0.293 with 1 d.f.
probability = 0.5883

chi-squared with ties = 0.293 with 1 d.f.
probability = 0.5883

Hoe kan dit resultaat dan geïnterpreteerd worden?

Flora
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2014, 20:24

Re: Welke statistische test?

Bericht door Flora » 19 apr 2014, 13:22

Houdt deze test wel rekening met het feit dat het aantal observaties tussen de verschillende 'steekproeven' verschillend kunnen zijn? Aangezien dummy 1 10x is aangeduid, dummy 2 17x en dummy 3 40x. Deze test telt de rangorde som maar het is toch logisch dat deze dan veel hoger gaat zijn bij dummy 3?

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Welke statistische test?

Bericht door wnvl » 20 apr 2014, 17:19

Flora schreef:Houdt deze test wel rekening met het feit dat het aantal observaties tussen de verschillende 'steekproeven' verschillend kunnen zijn? Aangezien dummy 1 10x is aangeduid, dummy 2 17x en dummy 3 40x. Deze test telt de rangorde som maar het is toch logisch dat deze dan veel hoger gaat zijn bij dummy 3?
Ik heb alleen ervaring met SPSS en R. Maar voor ANOVA of Kruskall Wallis is het geen probleem dat het aantal observaties voor de verschillende dummies verschillend is.

Plaats reactie