Help! Progressie van een bepaalde aandoening aantonen, hoe?

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
nicole1990
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2014, 14:06

Help! Progressie van een bepaalde aandoening aantonen, hoe?

Bericht door nicole1990 » 10 dec 2014, 14:11

Hoi,

Ik ben bezig met mijn onderzoeksstage voor de master diergeneeskunde en ben nu bij het voor mij lang gevreesde en verschrikkelijkste onderdeel beland: de statistiek. Ik heb ooit een keer een blok statistiek gehad, hoe ik dat gehaald heb is me een raadsel en wat ik ooit dacht te snappen is onderhand wel weggezakt. Hopelijk kunnen jullie me helpen bij het volgende dilemma.

Ik doe onderzoek naar PSOM, een ooraandoening bij de Cavalier King Charles spaniel, waarbij ik allerlei gegevens verzamel uit patientendossiers. Ik ben benieuwd of er een bepaalde progressiviteit te zien is in de ziekte, bijvoorbeeld of het eerst unilateraal, aan één oor, begint en later overgaat op bilateraal, aan beide oren, of niet. Ik heb helaas maar weinig gegevens.
Bij de eerste diagnose van de ziekte waren er in totaal 44 oren aangetast, waarvan er bij 10 honden de aandoening unilateraal, maar in één oor te zien, was en bij 17 honden (dus 34 oren) bilateraal, aan beide zijden.
Bij de tweede diagnose waren er in totaal 12 oren aangetast, allemaal bilateraal (dus tweezijdig bij 6 honden).

De unilaterale gevallen zijn dus verminderd van 10 naar 0 oren.
De bilaterale gevallen zijn verminderd van 34 naar 12 oren.

Is er een manier of test waarmee ik hier conclusies uit kan trekken en verschillen aan kan tonen? Ik weet dat ik erg weinig gegevens heb dus vraag me dan ook af of ik er überhaupt wat mee kan.. Ik ben echt een leek in statistiek en weet gewoon niet waar en hoe ik moet beginnen, hopelijk ben ik op deze manier duidelijk genoeg voor jullie en kan iemand me helpen..

Alvast bedankt!

Plaats reactie