Jaloezie

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
mika
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2014, 20:34

Jaloezie

Bericht door mika » 13 dec 2014, 20:42

Hoi iedereen

Ik zit jammer genoeg vast met mijn thesis om tot de juiste analyse te komen. Concreet ga ik kijken of de vorm van de relatie (open - halfopen - gesloten, OV) een invloed heeft op de afhankelijke variabele jaloezie.
De respondenten zullen een aantal mogelijkheden krijgen waarbij ze moeten kiezen tussen twee situaties. De ene is emotionele, de andere seksuele jaloezie. De antwoordmogelijkheden zullen zijn (AV):
- seksuele jaloezie
- emotionele jaloezie
- beide
- geen jaloezie
Uit mijn hypothese kan ik voorspellen dat ze vooral emotioneel jaloers zullen zijn bij open en meer seksueel jaloers zullen zijn bij een gesloten relatie.

De test waar ik op kwam: ANOVA One-way. Ik vroeg me af of ik hier juist mee zit en hoop dat jullie me even kunnen helpen hiermee.

Bovendien wou ik graag een poweranalyse doen om op voorhand te bepalen hoeveel deelnemers er nodig zijn. Ik zou dit aan de hand van GPower software doen. Toch heb ik hier een probleem met de effect size. Hoe bepaal je deze?

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Jaloezie

Bericht door wnvl » 13 dec 2014, 21:57

Omdat de afhankelijke variabelen binair zijn (jaloers of niet), zou ik een logistische regressie bekijken.
Evt. multivariaat??? Al is die variant niet zo veel gebruikt

Voor de power analyse ga je als psycholoog (veronderstel ik) een inschatting moeten maken van de grootte van het effect van het type relatie op de jaloezie en bepalen welke significantie en onderscheidingsvermogen je wil hebben. Daarna kunnen we verder rekenen. Voor logistische regressie is zo'n power analyse minder evident. Dan is het handiger om te vertrekken van een Anova of t-test.

mika
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2014, 20:34

Re: Jaloezie

Bericht door mika » 15 dec 2014, 19:58

Hoi Wnvl

Bedankt om zo snel te antwoorden. Wel die afhankelijke variabele heeft 4 condities. Ik zou verschillende antwoordmogelijkheden omzetten naar een score. De proefpersonen gaan dus een verschillende score verkrijgen.
Bij het aanvinken niet jaloers, krijgen ze een 0 als score. 1 voor seksueel jaloezie, 2 voor emotioneel jaloezie en 3 wanneer ze seksueel en emotioneel jaloers zijn.

Elke proefpersoon krijgt 4 a 6 dilemma's waar ze een antwoord op moeten geven. Ik dacht er concreet aan om de scores op te tellen. Zo kan er een uitspraak gedaan worden per persoon, per item,... Via de optelling zou ik vervolgens berekeningen kunnen doen op het gemiddelde. Daarom dacht ik aan ANOVA ...

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Jaloezie

Bericht door wnvl » 16 dec 2014, 23:46

"... krijgen ze een 0 als score. 1 voor seksueel jaloezie, 2 voor emotioneel jaloezie en 3 wanneer ze seksueel en emotioneel jaloers zijn."

Dit lijkt mij echt niet goed. Je moet echt werken met 2 aparte afhankelijke variabelen werken:

- seksuele jaloezie
- emotionele jaloezie

Je kan dan beiden apart onderzoeken of een multivariate analyse doen. De dilemma's optellen kan evt. wel. Als je maar 2 mogelijkheden hebt: een open of een gesloten relatie, kom je wel uit bij een t-test en geen anova.

mika
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2014, 20:34

Re: Jaloezie

Bericht door mika » 14 jan 2015, 16:01

Beste WNVL

Je hebt misschien wel een punt. Maar je hebt wel een aantal groepen als OV
- single
- halfopen relatie
- open relatie
- gesloten relatie

Ik wil dus nagaan over heel de groep als homoseksuelen of er een verschil is in jaloezie tgo heteroseksuelen. Zo ga ik iedere vorm proberen na te gaan:
- geen jaloezie
- emotioneel jaloers
- seksueel jaloers
- emotioneel en seksueel jaloers

Hierna wil ik per groep gaan kijken of er significante verschillen te vinden zijn. Bv diegene met een open relatie zouden bijvoorbeeld minder seksueel jaloers kunnen zijn dan diegene met een gesloten vorm.

Alvast bedankt om er zo bij stil te staan !

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Jaloezie

Bericht door wnvl » 17 jan 2015, 22:43

Dat gaat, maar je maakt het jezelf moeilijk om tot geconsolideerde resultaten te komen.
Zo krijg je een veel resultaten die heel onoverzichtelijk zijn, lijkt mij.

Plaats reactie