Tevredenheidsenquête

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
koçero
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2015, 09:42

Tevredenheidsenquête

Bericht door koçero » 19 jan 2015, 09:52

Stel dat men een ordinale 7-puntenschaal gebruikt voor een tevredenheidsenquête met als keuzes 'zeer tevreden, tevreden, eerder tevreden, noch tevreden noch ontevreden, eerder ontevreden, ontevreden en zeer ontevreden' met 'zeer tevreden' als 7 en 'zeer ontevreden' als 1.

Stel dat de 15 uitkomsten de volgende zijn: 4, 4, 5, 5, 5, 5, 5, 5, 5, 5, 5, 6, 6, 6 en 7

Omdat het een ordinale schaal is kan je geen gemiddelde nemen natuurlijk, maar moet je eerder met de mediaan werken.

Maar wat als we het aandeel van mensen berekenen die een tevreden score aangeven (eerder tevreden, tevreden of zeer tevreden dus 5, 6 of 7? Dan hebben we 13/15 of 87% terwijl de mediaan 5 is.

Ik heb het hier intuïtief moeilijk mee omdat het geportretteerd wordt als 'de tevredenheid', waarvan veel mensen zullen denken dat er een intervalschaal voor is gebruikt van 0 tot en met 10 en dat dit dan het gemiddelde score is.

Wat zijn jullie methodologische bemerkingen?

Alvast bedankt!

Plaats reactie