Opname van variabele met Sig. > 0,05 in regressie model

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
MauritsM
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:41

Opname van variabele met Sig. > 0,05 in regressie model

Bericht door MauritsM » 23 feb 2015, 14:38

Beste allen,

Door midel van een multipel regressiemodel probeer ik een doorlooptijd te bepalen. Er zijn verschillende variabelen in de analyse opgenomen om het regressiemodel te vormen. Daarbij maak ik gebruik van Method STEPWISE om de variabelen die een significantie hebben van groter dan 0,05 uit het model te verwijderen/niet toe te voegen.
Nu heb ik een variabelen met een significantie van 0,067. Dit is groter dan 0,05, maar is toch in het model opgenomen. Kan iemand mij uitleggen waarom SPSS dit heeft gedaan?
Zelf heb ik al gezocht naar een verklaring en kwam op de mogelijkheid dat de power groter is dan 0,80. Dat betekent dat terecht de alternatieve hypothese wordt aangenomen (HA: de variabele verklaart de doorlooptijd). Hierdoor wordt een type II fout voorkomen. Alleen weet ik niet of SPSS dit zelf al uitrekend en ook op basis hiervan keuzes maakt om variabelen uit te sluiten of op te nemen in het model. Ook weet ik niet hoe dit uitgerekent kan worden. Dat zou ik moeten weten om in mijn rapport te kunnen verklaren waarom deze variabele toch in het model is opgenomen, ondanks de te hoge significantie.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groet,

Maurits

Gebruikersavatar
wnvl
Vergevorderde
Vergevorderde
Berichten: 1490
Lid geworden op: 05 okt 2011, 16:30

Re: Opname van variabele met Sig. > 0,05 in regressie model

Bericht door wnvl » 24 feb 2015, 00:58

Je kan dat instellen bij options.

MauritsM
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:41

Re: Opname van variabele met Sig. > 0,05 in regressie model

Bericht door MauritsM » 25 feb 2015, 14:34

Bedankt
Daarmee heb ik inderdaad het probleem opgelost

Plaats reactie