Aantal combinaties met 6 letters 2

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
JanC
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2015, 20:13

Aantal combinaties met 6 letters 2

Bericht door JanC » 04 mar 2015, 20:56

Ik vroeg me af hoe ik het best uitreken hoeveel combinaties er mogelijk zijn om ABCDEF te vormen maar :
het is mogelijk om elke letter zowel 1maal als 6 maal te gebruiken (vb. A kan, AA kan, enz. tot AAAAAA, alsook voor BCDE en F)
ook kan het met meerdere verschillende of dezelfde letters (vb. AD, ABCD, CFE, alsook ACC, BEEE, EDFF, CDDDFF, ...)
de plaats waar de letter staat maakt niet uit.

Ik vind maar geen mogelijke formule om dit te berekenen, iemand een idee?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Ilona
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 sep 2013, 11:33

Aantal combinaties met 6 letters 1

Bericht door Ilona » 07 mar 2015, 23:13

Inderdaad, probeer te kijken per plek.

Dit is even ene voorbeeld: je kiest op plek een een B, dan heb je voor plek 2 nog 5 mogelijkheden. Als je een A kiest, heb je voor plek 3 nog 4 mogelijkheden, etc.

Dus algemeen:
Hoeveel mogelijkheden heb je op plek 1?
Als je een letter gekozen hebt, hoeveel heb je er dan nog op plek 2? (onafhankelijk van welke letter je gekozen hebt, het gaat om een algemene letter).
Als je die letter gekozen hebt (willekeurig), hoeveel heb je er dan nog voor op plek 3? Etc.

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Aantal combinaties met 6 letters

Bericht door SafeX » 08 mar 2015, 10:33

@Ilona, je hint is niet goed ...

Gebruikersavatar
Ilona
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 sep 2013, 11:33

Re: Aantal combinaties met 6 letters

Bericht door Ilona » 09 mar 2015, 11:16

Oeps oke, ik kan 'm helaas niet meer aanpassen, dus negeer mijn hint. En misschien kan SafeX vertellen waar het mis gaat ;)

David
Moderator
Moderator
Berichten: 4927
Lid geworden op: 14 mei 2009, 16:22

Re: Aantal combinaties met 6 letters 2

Bericht door David » 09 mar 2015, 12:25

Ilona schreef:Dit is even ene voorbeeld: je kiest op plek een een B, dan heb je voor plek 2 nog 5 mogelijkheden.
Voor plek 2 zijn nog 6 mogelijkheden. (De letters hoeven niet verschillend te zijn, mocht dat de reden te zijn dat je dacht dat het er 5 zijn)

Ik heb het onderwerp gesplitst. Het lijkt nu in het subforum of Ilona/jij het onderwerp is gestart, maar het eerste bericht van JanC. Ik denk door de volgorde van samenvoegen.
Stap 1 van het oplossen van een probleem is te erkennen dat je een probleem hebt.
(Raffiek Torreman)

Gebruikersavatar
Ilona
Gevorderde
Gevorderde
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 sep 2013, 11:33

Re: Aantal combinaties met 6 letters 2

Bericht door Ilona » 09 mar 2015, 17:51

Ik was er inderdaad vanuit gegaan dat alle letters verschillend moesten zijn. Verkeerd gelezen, mijn excuses. Bedankt voor het verbeteren SafeX en David.

Plaats reactie