Schatten van effect referentie variabele

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
MauritsM
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:41

Schatten van effect referentie variabele

Bericht door MauritsM » 19 mar 2015, 12:05

Beste allen,

Op dit moment ben ik bezig met een onderzoek waarbij ik effect codering gebruik in een multipele regressie analyse.
Daarbij maak ik gebruik van de volgende codering, variabelen en niveaus waarin de waarden varieren:
var1 var2 var3
Niveau 1 +1 0 0
Niveau 2 0 +1 0
Niveau 3 0 0 +1
Niveau 4 -1 -1 -1

Nu zijn in mijn analyse niet alle variabelen significant. In dit voorbeeld is variabele 2 niet significant. Daardoor is sowieso het effect van niveau 2 niet gerepresenteerd door de variabelen in het regressie model. Dus ik kan het effect van niveau 2 op de afhankelijke variabele niet schatten.
Nu is mijn vraag of ik door de afwezigheid van var2 ook het effect van niveau 4 niet kan schatten. Dit omdat het effect van dit niveau wordt geschat doordat var1, var2 en var3 de waarde -1 aannemen en er dus een van de variabelen afwezig is in het model.
De regressie vergelijking ziet er als volgt uit: Effect per niveau op Y = B1*var1 + B3*var3. Kan ik door voor var1 en var3 -1 in te vullen, toch schatten wat het effect is van niveau 4? Of moet ik daar alle variabelen voor hebben en deze invullen met -1 in de vergelijking, dus ook var2?

Alvast dank voor de hulp,

Maurits

Plaats reactie