Vlegtuig lampen

Continue & discrete verdelingen, toevalsveranderlijken, betrouwbaarheidsintervallen, correlaties.
Plaats reactie
youngks7
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2015, 13:18

Vlegtuig lampen

Bericht door youngks7 » 02 apr 2015, 13:22

Beste Wiskundeforum leden,

Van school heb ik onderstaande opdracht gekregen. Na urenlang tevergeefs zelf eraan gewerkt te hebben en geen extra uitleg te hebben verkregen van de docent, vraag ik aan jullie of jullie met een enige vorm van uitleg/uitwerking mij een steun in de rug zouden kunnen geven.

Gegeven:
Een vliegveld wordt verlicht door 10000 lampen van het zelfde type. Bij periodieke onderhoudsbeurten worden alle oude lampen vervangen door nieuwe lampen, de oude lampen worden vernietigd. Deze periodieke onderhoudsbeurten moeten plaats vinden voordat er meer dan 5% van de lampen uitgevallen zijn. De kosten voor zo’n onderhoudsbeurt bestaan uit de aanschafkosten van de nieuwe lampen plus €40000,- voor de huur van de hoogwerker, het loon van de electriciëns en het vernietigen van de oude lampen. Men kan kiezen uit twee soorten nieuwe lampen:

Type A: De gemiddelde levensduur is 3000 uur met een spreiding van 500 uur, de kostprijs van één lamp is €2,00;

Type B: De gemiddelde levensduur is 2500 uur met een spreiding van 100 uur, de kostprijs van één lamp is €2,10.

Gevraagd: Welke periodieke onderhoud is het goedkoopst, die met type A lampen of die met type B lampen?

Alvast bedankt!

SafeX
Moderator
Moderator
Berichten: 14278
Lid geworden op: 29 dec 2005, 11:53

Re: Vlegtuig lampen

Bericht door SafeX » 02 apr 2015, 13:34

Laat eens zien hoe ver je komt ...

Plaats reactie